De kommersielle kanalene fortsetter å miste lyttere i Sverige og er nå
nede på sitt dårligste nivå siden 2003. Samtidig kan statlige Sveriges Radio registrere en liten oppgang.
Det hindrer likevel ikke at den totale radiolyttingen i vårt naboland synker noe.
De kommersielle kanalene hadde en daglig dekning i fjerde kvartal på 30,9 %, ifølge tall fra TNS-SIFO.
Det er ned fra 31,5 %i tredje kvartal og 33,3 % i kvartalet før. Sveriges Radio hadde en dekning på 49,2 % i
fjerde kvartal 2009. Det er det samme som kvartalet før, men det er en oppgang fra tidligere kvartaler. Den totale
radiolyttingen i Sverige gikk ned fra 75,6 til 75,2 % i fjerde kvartal.
De to store kommersielle radiokonsernene i Sverige gikk begge tilbake i fjerde kvartal. MTG gikk ned fra 20,8 til
20,3 %, mens SBS Radio gikk ned fra 14,8 til 14,7 %. Det til tross for at flaggskipet til SBS, Mix Megapol, gikk litt opp
i dekning til 9,7 %, mens Rix Fm fortsatt er størst på 13,6 %. I forrige kvartal hadde Rix en dekning på 14,0 %.
I Stockholm er det fremgang for begge de to store nettverkene, Rix FM går opp 0,6 prosentpoeng til 8,6 %, mens
Mix Megapol går fram 0,4 prosentpoeng til 6,7 %. Dermed får Mix et lite forsprang på Lugna Favoriter, som de lå likt med
forrige kvartal og som nå fortsatt ligger på 6,3 % i dekning. Bandit har 5,9, The Voice 5,7, mens NRJ på 4,0 % nå er
forbigått av Rockklassiker og blir pustet i nakken av dance-stasjonen Radio 107,5.
Kilde: Kampanje Del på Facebook
|
|