Medietilsynet mener at to lokalradioer har brutt reglene om reklame og sponsing. Etter en
kontroll av fem lokalradioer har tilsynet kommet fram til at Kristiansund Nærradio og Radio Østlendingen har sendt
sponsorvignetter som er i strid med regelverket, og disse har fått varsel om sanksjon.
I Radio Østlendingens frokostshow 22. oktober ble blant annet denne vignetten sendt på lufta: - ”Været er sponset av Sams Solarium, åpent hver dag
fra 06-23”, ”Glåmdal Kjøleservice som leverer varmepumper i hele Hedmark” og ”Terra Eiendomsmegling som gir deg
Norges mest forutsigbare og personlige boligsalg”.
I sin vurdering skriver tilsynet blant annet"- ...i kringkastingsforskriften § 3-10 andre ledd hvor det
fastslås at sponsoridentifiseringen uansett ikke kan inneholde: ”slagord, utsagn, bilder, lyd eller annen form
for tilleggsinformasjon som kan knyttes til sponsor eller vedkommendes virksomhet...”
I Radio Kristiansunds sendinger reagerte tilsynet blant annet på dette: "”Dette er Radio Kristiansund.
Bilvarehuset Slatlem (Ettermiddagsrushet) leverandør av BMW (Ettermiddagsrushet) gir deg ettermiddagssendingen
(Radio Kristiansund) på Radio Kristansund.”
Medietilsynet mener at dette er brudd på reglene fordi firmaet kun heter "Slatlem" og dermed er "Bilvarehuset" å regne
som tilleggsinformasjon, sammen med "leverandør av BMW". I tillegg mener tilsynet at presentasjonen er i strid med
reglene fordi sponsoren prenteres som en del av egenreklamen.
Begge radiokanaler har fått frist til 15. februar med å uttale seg om saken. De to risikerer sanksjon i form av
advarsel eller tvangsgebyr.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt