Urørt er et av de viktigste utstillingsvinduene for nye, norske band og i år fyller konseptet ti år.
Vinduene er ikke bare skitne, de fleste er spikret helt igjen. Mulighetene nye, norske band har til
å eksponere seg for flere enn de som måtte finne veien til små spillesteder, er få. De kommersielle
radiokanalene har for lengst sluttet å spille ny, norsk musikk.
Ingen tjener penger på noe ingen har hørt om. De to viktigste vinduene band har for eksponering,
heter i dag By:Larm og Urørt. Sistnevnte er den hurtigvoksende lillebroren.
Knall og tall
Femtitomillionersøttitotusenetthundreogatten. Ikke bare er tallet langt når man ser på det, det er også
svært høyt uavhengig av hva det er et mål på. Det store tallet indikerer i dag antallet gjennomlyttinger
og nedlastinger på P3s Urørt sider gjennom ti år.
The Pink Robots ble fredag kveld Årets Urørt 2010. Tidligere vinnere og finalister teller blant flere,
Donkeyboy, Ida Maria, Heroes & Zeros, Pony The Pirate og John Olav Nilsen & Gjengen. Listen er lang over knallband
som har markert seg gjennom Urørt. Blir man Årets Urørt, vinner man spillelisting på NRK P3, en landsomfattende
turné, spilling på Norwegian Wood og en symbolsk sum penger. Mye ligger derfor til rette for at vestlendingene i
The Pink Robots blir enda et band sprunget ut av Urørt som gjør seg gjeldende på den norske musikkscenen.
Tydelig
Urørt har overlevd konkurransen fra gigantiske internasjonale aktører som Myspace og LastFM, og
står i dag som en av de viktigste og tydeligste arenaene for uetablert norsk musikk. Kanskje er nettopp
tydeligheten suksessfaktoren til Urørt. Konseptet er nemlig veldig enkelt. Alle i Norge som har laget en
låt, kan laste opp låten via Urørts nettsider. Deretter vurderes låten(e) av en jury nedsatt av NRK P3.
De beste låtene hedres med spilling på radio, og vurderes også for den årlige Urørtfinalen.
Over 73.000 låter ligger i dag til fri bruk på Urørt-sidene, noe reklame- og filmbransjen i stadig
større grad blir oppmerksom på. Dermed blir vinduet Urørt holder opp større og tydeligere enn noen gang.
Så gjenstår det å se om nordmenn fortsetter å lage musikalske diamanter og kirsebær i ti nye år. For det er
til syvende og sist musikken det handler om.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt