Nea Radio kan nok en gang kalle seg landets mest populære lokalradio, målt i
oppslutning i eget område. Nea Radio klarte å kapre nye lyttere i fjerde kvartal og kan skilte med 35 % daglig
oppslutning. Det er bare Radio 102 som er i nærheten. De går også fremover i denne målingen og fikk 30 %
oppslutning.
Merk at disse tallene fra TNS Gallup ikke gjelder de nye radioene som startet sendinger ved nyttår, og gjelder
kun målinger gjort i 2009. Ved nyttår forsvant noen radioer, noen nye kom til og atter andre har skiftet navn, eller
sendere og format, så det er å vente at de neste lyttertallene ser ganske annerledes ut.
Men, i fjerde kvartal var Radio Østlendingen Solør de som økte mest, fra 16 til 22 % oppslutning, og får
dermed en delt tredjeplass med 1 Fm Molde og Radio Haugaland. Nedover på lista er det ikke så mye dramatikk, men kanskje
verdt å merke seg at Radio 1 nå bare har en radio igjen på Topp 20-lista, Radio 1 Bergen på 8. plass. Men, dette
gjelder altså før relanseringen og navneskiftet til Radio 1 Hits.
LOKALRADIO TOPP 20, 4. Kvartal 2009
Basert på daglig oppslutning i eget område, uke 2, 2009 til uke 50, 2009
( forrige kvartal i parentes )
1. Nea Radio 35 (31)
2. Radio 102 30 (28)
3. 1 Fm Molde 22 (26)
3. Radio Haugaland 22 (22)
3. R. Østlendingen Solør 22 (16)
6. Radio Bardufoss 17 (19)
7. Radio Nordsjø 16 (14)
8. Radio 1 Bergen 15 (16)
8. Radio Moss 15 (13)
10. Radio Prime Halden 14 (13)
11. Radio Prime Sarpsborg 13 (13)*
11. Radio Fredrikstad 13 (12)
11. R. Østlendingen Trysil 13 (-)
11. Radio Ålesund 13 13)
11. Radio Tromsø 13 (12)
11. Radio Tønsberg 13 (13)
17. Radio Sotra 12 (10)
18. Radio 3 Bodø 11 (12)
20. Radio Grenland 10 (9)
20. Radio Kristiansand 10 (9)
Ut av topp 20: Radio Toten, Radio
1 Trondheim, Radio Exact Hamar og Radio P5
* Radio Prime Sarpsborg er tidligere Radio Sarpsborg
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt