Den aller første utgaven av Radiodays Europe (RDE) er i gang i København. 400 deltagere fra 35 land
er samlet i danskenes hovedstad for to dagers pan-europeisk konferanse med over 40 sesjoner. Det var fullt hus da konferansen ble åpnet i
formiddag, med å sette fokus på radioens fremtid. Tim Dawie ( Bilde ) var førstemann ut.
Av deltagerlisten kan man se at det er mye radioledere som har tatt turen til vårlige København. Både programdirektører, salgssjefer og
radiosjefer er på plass. Foredragsholdere kommer fra hele verden, inkludert USA, Australia og Canada. Slik det ser ut så langt kan
RDE bli en viktig møteplass for radiobransjen i Europa.
Dagen har startet med, ikke uventet, mye fokus på digitalisering. Men det har ikke vært mye snakk om DAB foreløpig. Derimot har det
vært fokus på web og ikke minst kombinasjonen Websider og radioplayer. UK Radio Player er et nytt konsept som snart lanseres i
Storbritannia, der mer enn 350 radiostasjoner har gått sammen om å lage en felles radioplayer, som kan brukes på web og mobiltelefon.
I tillegg har blant annet Sveriges Radio og spansk-språklige Union Radio presentert sine webradio-løsninger. For alle de tre nevnte er det
et felles trekk at playeren har blitt større, integrert med mer innhold, og med utvidet mulighet for reklame/markedsføring, internt eller
eksternt.
Alle er enige om at radioen må digitaliseres, men nøyaktig hva det innebærer er det mer uenighet om. Tim Dawie startet det hele
med sitt" radio at the crossroads" og mener med det at vi er nå ved et vendepunkt, men vil radio vokse eller er radio snart utdatert? Det hadde
han ikke så klart svar på, men Dawie var optimist. Han pekte på at 85 % av all lytting i Storbritannia fortsatt er lytting på radio! ( De andre
hører da på Ipod eller lignende).
Radionytt.no følger Radiodays Europe. Sjekk innom senere for flere artikler og bilder fra konferansen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt