Integrering av internett og radio, er forsåvidt ingen ny trend, men det er definivt noe av det
viktigste for radiobranjen akkurat nå. Det er hovedinntrykket etter første dag av Radiodays Europe. Og inntrykket bekreftes av
Radio Futurologist James Cridland (bilde), som hadde sitt eget foredrag om trender innen radiobransjen.
Han dro frem en rekke ekspempler på hvordan radiostasjoner verden over nå bruker sine websider og internettapplikasjoner for
å utvide opplevelsen for lytteren. Hans første eksempel kom fra Voice Of America, der de blant annet bruker vanlige bilder i
slideshow, mens et radiointervju blir spilt av på en webplayer. Svært virkningsfullt, mener Cridland, og han mener at det er
bra radio, ikke dårlig TV.
I bildet over kan man se hvordan en japansk radio bruker sin webside til å lage interaktivet med sine lyttere. Og en radio
i Australia har lagt ut et bilde av annonsøren som spilles på radioreklamen, der man kan kjapt klikke for å komme videre til
annonsøren. Høres enkelt ut, men det er ikke så mange som stasjoner i verden som gjør akkurat det.
Cridland dro også frem andre enkle ting, som at NPR i USA legger ut en avskrift av sine intervjuer ut på sin
webside, slik at lytteren kan lese i tillegg til å høre et intervju. Dessuten finnes det elegant måter å få et ordinært
intervju til bli helt annerledes. CBC i Canada legger ut hvem som blir intervjuet tre dager før selve intervjuet, slik at
lytterne kan tenke igjennom og stille spørsmål til intervjuobjektet.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt