Radioreklamen gikk tilbake med 8.7 % i årets to første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det viser tall fra MIO, Mediebyråenes Interesseorganisasjon. Tallene er dramatiske for radiobransjen, ettersom den generelle annonseringen
i media gikk opp med 3,7 % i samme periode. Ifølge tall fra MIO ble det omsatt radioreklame for 43,7 millioner kroner i januar og
februar.
Det er direktereklame, annen reklame og internett som øker mest. Disse tre får en oppgang på henholdsvis 27,7, 29,5 og 15,3 %
i de to første månedene i år, sammenlignet med samme
periode i fjor. Noe mer overraskende er det kanskje at både aviser og fagpresse får en god økning, på henholdsvis 5,1 og 10,0 %.
Det betyr at avisene nå tar nesten like mye av kaka som TV, som går tilbake 4,5 %.
I markedsandeler er nemlig fortsatt TV størst med 30,4 %. Avisene like bak med 30,0 og internett fortsatt et stykke bak
med 14,7 %. Direktereklame får 10,3 %, mens radio først kommer på en femteplass med 4,1 %. Tallene viser netto utfakturert medieomsetning etter alle rabatter, men før eventuell separat avregnet byråprovisjon.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt