En kontroll av sponsorplakater i flere lokalradioer høsten 2009 avdekket brudd på
kringkastingsregelverket hos Kristiansund Nærradio og Radio Østlendingen. Medietilsynet har nå fattet vedtak om å
gi en advarsel til de to radiostasjonene.
Medietilsynet kontrollerte sendinger fra 7. oktober 2009 hos seks lokalradioer; Kristiansund Nærradio, Radio Kongsvinger,
Radio Midt-Trøndelag, Radio Moss, Radio Rauma og Radio Østlendingen. Kontrollene avdekket brudd på reglene om reklame
og sponsing i kringkastingsloven og kringkastingsforskriften hos Kristiansund Nærradio og Radio Østlendingen.
I sponsorplakatene fant Medietilsynet ulovlige referanser til sponsor eller sponsors virksomhet. Det er Medietilsynets
konklusjon at sponsorplakatene ikke hadde en nøytral utforming slik regelverket stiller krav om.
I vurderingen av sanksjonsform har tilsynet lagt vekt på at begge har gitt uttrykk for aksept for Medietilsynets innvendinger.
I sine tilsvar har både Kristiansund Nærradio og Radio Østlendingen redegjort for at rutinene på dette området nå blir lagt om
og kvalitetssikret. Medietilsynet har videre lagt vekt på at forholdene ble avdekket gjennom planlagte stikkprøver av
flere lokalradioer i startfasen av en ny konsesjonsperiode.
Dersom lignende forhold avdekkes i nye stikkprøver av disse eller andre radiostasjoner, vil det være aktuelt for Medietilsynet
å vurdere strengere sanksjonsformer, blant annet overtredelsesgebyr.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt