Mens NRJ (Energy) har fått økt dekning og trolig flere lyttere her i Norge, går det rett vest for NRJ i
Stockholm. Etter å ha vært en av de store kommersielle stasjonene, er NRJ nå nesten utklasset av alle andre formater i Sveriges hovedstad. NRJ går ned
0,4 prosentpoeng til en oppslutning på 3,6 % i første kvartal 2010. Det betyr blant annet at de er forbigått av Oldies-kanalen Vinyl, som
går opp 0,5 prosentpoeng til 4,0 %, ifølge tall fra TNS-Sifo.
Aller størst blant de kommersielle i Stockholm er Rix Fm, som holder seg stabil på 8,6 % daglig oppslutning. Mix Megapol er nummer to og går
fram 0,4 prosentpoeng til 7,1 % oppslutning. Lugna Favoriter er nr. 3 med 6,4 %. The Voice er nr. 4 med 5,8 %, tett fulgt av Bandit, som får
en oppslutning på 5,7 %. På en delt sjetteplass finner vi Rockklassiker og før nevnte vinyl på 4,0. Først på 8ende plass finner vi NRJ.
Bak Nrj ligger den relativt nye dance-kanalen Radio 107,5 på 3,3 % og relativt nye Star Fm på 2,1 %.
Det er likevel Sveriges Radio som gjør det best, og lokalkanalen Radio Stockholm klarte å oppnå 21,3 % i første kvartal, SR P1 hadde
16,3 %, mens SR P3 hadde 7,5 % og P2 2,5 %. De to andre SR-kanalene i Stockholm har begge under 1 % oppslutning.
På riksbasis går Rix FM litt tilbake fra 13,6 til 13,1 % oppslutning, mens Mix Megapol er stabil på 9,7 %. Disse to er de eneste kommersielle
som har tilnærmet nasjonal dekning. SR P4 er desidert størst av alle radiokanaler med en oppslutnig på 32,2, P1 har 12,2 og P3 10,8 % oppslutning
når man ser på hele Sverige.
Kilde: Radionytt.se Del på Facebook
|
|