SBS Radio Norge, NRJ Norge og P5 Radio Halve Norge og 21st Venture har vært hos Medietilsynet
for å snakke om lokalt innhold. Møtet, som ble arrangert hos Medietilsynet fredag 30. april, kom i stand som del av den
pågående kontrollen med de fire konsesjonærene.
Medietilsynets informerte om at de vil benytte hele uker som kontrollperiode for lokalt innhold, og at radioene derfor kan bygge opp tilbudet sitt basert på gjennomsnittet av en uke.
Medietilsynet trakk fram som en rettesnor at musikk kan regnes som lokalt innhold når lytterne klart oppfatter det som lokalt. Er det grunn til å tro at de ikke gjør det, bør radioene supplere med opplysninger som setter musikken i en lokal kontekst.
Videre understreket Medietilsynet viktigheten av opplysningsplikten og oppbevaring av opptak.
Medietilsynet informerte om regleverket for reklame og sponsing og poengterte at tilsynet vil rette oppmerksomheten mot dette i tiden fremover.
Medietilsynets møte hadde som mål å skape en åpen dialog med bransjen, ved blant annet å gi et generelt inntrykk av Medietilsynets forventninger til aktørenes egenrapportering og oppfyllelse av vilkår. Radiostasjonene kom med synspunkter og kommentarer underveis i møtet og fikk også muligheten til å ta opp andre temaer mot slutten av møtet.
– Dialogmøte som arena for samarbeid er viktig for utveksling av informasjon og felles forståelse av aktuelle problemer. Vi vil derfor legge vekt på denne typen initiativ også framover, og det vil komme flere møter med aktører i bransjen. Det sier direktør for konsesjon og tilsyn, Gudbrand Guthus.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt