NRK P1 er fortsatt Norges største radiokanal, men de siste ukene har PPM-tallene fra
TNS Gallup pekt kun i en retning for P1, og det er nedover!. I uke 35 hadde NRK P1 en markedsandel på 52,5 %, mot 53,0 %
uka før, og før det igjen 54,4, 55,0, 55,7 og hele 57,7 % i uke 30. Vi kan derfor trygt si at trenden er negativ. På
den annen side er P1 omtrent på samme nivå som i fjor høst.
Det betyr at det er noen andre som går oppover, og Radio Norge ser ut til å være best på vekst. Etter flere
uker i sommer nede på 7-tallet, hadde Radio Norge en markedsandel på 10,8 % i uke 35, mot 10,7 % uka før. Før det
igjen var andelene 9,7 % og 8,2 %, så kom den atypiske uke 31 der Radio Norge oppnådde hele 11,6 %.
P4 holder seg stabilt på litt over 20 % Markedsandel og kan også vise til oppgang de siste ukene. PPM-tallene
viser 20,8 i uke 35, mot henholdsvis 20,6 og 20,4 i de to ukene før. Før det var det mer ustabilt og vanskelig å se noen
øvrig trend.
En annen kanal som har gjort det brukbart etter skolestart er NRK P3 med 6,7 % Markedsandel i uke 35, ifølge TNS Gallup.
Det er opp 0,5 prosentpoeng fra uka før. NRK P2 gikk litt ned i uke 35 til 5,3 % Markedsandel.
På lokalradiofronten er det fortsatt opp og ned og fram og tilbake. Denne uka er Storbyradioen størst med 1,2 %, P5 og NRJ
har begge 1,0 %, mens Metro Storby har 0,8 %. Uka før var Metro nr 2, etter Storbyradioen, med P5 og NRJ et hakk bak. Så,
ingen klar trend der, men et unntak, Radio 1 se ut til å være tilbake i kampen.
Kilde: TNS Gallup
|
|