NRK P1 falt under 50 % markedsandel på den aller siste PPM-målingen
som er offentliggjort av TNS Gallup. I uke 36 hadde NRK P1 en markedsandel på 49,6 %, en nedgang på 2,9
prosentpoeng fra uka før. P1 har gått nedover hver eneste uke siden uke 30, da andelen lå på 57,7 %.
Dette er den laveste markedsandelen som er målt for NRK P1 i år, men det er ikke første gang P1
er under 50 % markedsandel, i 2009 var P1 under 50-streken i flere uker på rad, men i fjor høst var
kanalen stort sett godt over 50 % andel. NRK P2 og NRK P3 har henholdsvis 5,7 og 6,4 % andeler på siste
måling. Det er litt opp for P2 og litt ned for P3.
Ukas vinner er P4, som i uke 36 hadde en markedsandel på 22,7 %. Det er opp 1,9 prosentpoeng, og
det beste tallet på mange uker, men ingen rekord for P4. Radio Norge kan også glede seg over sine 11,1 % markedsandel,
opp 0,3 prosentpoeng og tredje uke på rad over 10 % markedsandel for Norges nyeste rikskanal.
P5 tar revansj over de andre lokalradioene i denne målingen. Etter flere middelmådige uker var
P5 i uke 36 klart størst blant de lokale stasjonene med 1.5 % markedsandel. Metro Storby hadde en markedsandel
på 1,1 %, og det er den største andelen som er målt for Metro-systemet, siden de ble med på PPM-tallene
tidlig på sommeren.
Metro deler dermed andreplassen blant de lokale med Storbyradioen, mens NRJ er sist denne gangen
på 0,8 %. Men, som nevnt flere ganger før går tallene for de lokale stasjonene veldig opp og ned og det
er vanskelig å finne noen egentlig trend.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt