Radiodager er over for denne gangen og nå er det ikke lenger tvil om at
konferansen har fått etablert seg som en viktig møteplass for radiobransjen i Norge. Det faglige innholdet
er blitt markant bedre etter at man gikk inn i et nordisk samarbeid og det er bare å gratulere arrangørene
med vellykkede radiodager.
Hvis jeg skal plukke på noe denne gangen må det være at Ullevål stadion kanskje ikke var helt rette
stedet. Jeg la merke til at det foregikk frenetisk research for å finne ut når siste banen gikk hjem like etter
at Prix Radio var over. I tillegg skjønner jeg fortsatt ikke hensikten med torsdagens program. Enten burde man utvide
programmet slik at det faktisk blir en hel dag, eller så burde man kutte den helt ut.
Men, når det gjelder innholdet fra radiodager så sitter jeg helt klart igjen med inntrykket av at vi
går en spennende tid i møte når det gjelder radio. Det ene er debatten om digitalradio, der ingenting er avgjort
når det gjelder slukking av FM-båndet. Det andre er hva som skjer på lokalradiosiden.
Under debatten om lokalt innhold kom det fram at de fleste av de store aktørene fyller opp sin
lokale innholdskvote med å sende lokal musikk på nattestid, eller "musikk i lokal kontekst" som det heter så fint.
SBS er ikke helt enig i denne tolkningen, men ble rimelig sablet ned av P5, NRJ og Metro. Og det virket på meg som
myndighetenes representant syntes det var greit nok. Han sa selvfølgelig ikke akkurat det, men etterlyste istedet
bedre lokalt innhold.
Det alle var enige om er at det har blitt mer lokalt innhold på norsk lokalradio, og enkelte aktører var
frempå og antydet at det ville bli mer verbalt lokalt innhold etter hvert. Det er nok lurt, for det var neppe
lokal musikk på nattestid som var myndighetenes intensjon da konsesjonene ble utlyst. På den annen side jubler
plateselskapene fordi det aldri har blitt spilt så mye norsk ( og lokal ) musikk på norsk radio som nå.
Nå er debatten om hva som er lokalt innhold lagt bak oss, og det er på tide for lokalradio-aktørene å
bevise for lyttere og annonsører at de kan lage god radio. Det er nå kampen står. Foreløpig ligger alle de
fire store og vaker rundt 1 % markedsandel, og det er for lite til å overleve på sikt. Alle lokalradioene er
samlet bare halvparten av Radio Norge!
Hvem vinner så denne krigen? Det er det fortsatt umulig å svare på. P5 ser kanskje ut til å ha et lite forsprang, men
Metro kommer solid inn fra siden, mens Storbyradioen har gjort comeback med ny frekvens og NRJ har flere ganger yppet seg.
Det som er klart er at konkurransen har ført til skjerpede sanser og bedring av kvaliteten på flere plan i radioene. Jeg tar en
råsjans og gjetter på at alle fire lokalradiokjeder har økt sine markedsandeler før jul.
Hvor vil de så ta lyttere fra? Min gjetning er at NRK P1 etterhvert vil falle under 50 % markedsandel og bli der.
De vil fortsatt være størst, men det at en radio tar over halvparten av lytterne er noe særegent norskt og kan ikke vare, men
forutsetningen er selvfølgelig at det kommer andre opp som kan konkurrere på kvalitet. Det vil sannsynligvis også inspirere
medarbeiderne i P4 og Radio Norge til å lage enda bedre radio. Med andre ord. Dette blir en spennende høst, både for de
som jobber i radio og for de som hører på.
Kommentar skrevet av Kyrre Dahl, redaktør i radionytt.no
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt