FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no


En spennende høst
Redaktøren kommenterer

Mer om Kommentarer

Del på Facebook

RADIONYTT.NO - 05.10.10 - Kyrre Dahl
Radiodager er over for denne gangen og nå er det ikke lenger tvil om at konferansen har fått etablert seg som en viktig møteplass for radiobransjen i Norge. Det faglige innholdet er blitt markant bedre etter at man gikk inn i et nordisk samarbeid og det er bare å gratulere arrangørene med vellykkede radiodager.

Hvis jeg skal plukke på noe denne gangen må det være at Ullevål stadion kanskje ikke var helt rette stedet. Jeg la merke til at det foregikk frenetisk research for å finne ut når siste banen gikk hjem like etter at Prix Radio var over. I tillegg skjønner jeg fortsatt ikke hensikten med torsdagens program. Enten burde man utvide programmet slik at det faktisk blir en hel dag, eller så burde man kutte den helt ut.

Men, når det gjelder innholdet fra radiodager så sitter jeg helt klart igjen med inntrykket av at vi går en spennende tid i møte når det gjelder radio. Det ene er debatten om digitalradio, der ingenting er avgjort når det gjelder slukking av FM-båndet. Det andre er hva som skjer på lokalradiosiden.

Under debatten om lokalt innhold kom det fram at de fleste av de store aktørene fyller opp sin lokale innholdskvote med å sende lokal musikk på nattestid, eller "musikk i lokal kontekst" som det heter så fint. SBS er ikke helt enig i denne tolkningen, men ble rimelig sablet ned av P5, NRJ og Metro. Og det virket på meg som myndighetenes representant syntes det var greit nok. Han sa selvfølgelig ikke akkurat det, men etterlyste istedet bedre lokalt innhold.

Det alle var enige om er at det har blitt mer lokalt innhold på norsk lokalradio, og enkelte aktører var frempå og antydet at det ville bli mer verbalt lokalt innhold etter hvert. Det er nok lurt, for det var neppe lokal musikk på nattestid som var myndighetenes intensjon da konsesjonene ble utlyst. På den annen side jubler plateselskapene fordi det aldri har blitt spilt så mye norsk ( og lokal ) musikk på norsk radio som nå.

Nå er debatten om hva som er lokalt innhold lagt bak oss, og det er på tide for lokalradio-aktørene å bevise for lyttere og annonsører at de kan lage god radio. Det er nå kampen står. Foreløpig ligger alle de fire store og vaker rundt 1 % markedsandel, og det er for lite til å overleve på sikt. Alle lokalradioene er samlet bare halvparten av Radio Norge!

Hvem vinner så denne krigen? Det er det fortsatt umulig å svare på. P5 ser kanskje ut til å ha et lite forsprang, men Metro kommer solid inn fra siden, mens Storbyradioen har gjort comeback med ny frekvens og NRJ har flere ganger yppet seg. Det som er klart er at konkurransen har ført til skjerpede sanser og bedring av kvaliteten på flere plan i radioene. Jeg tar en råsjans og gjetter på at alle fire lokalradiokjeder har økt sine markedsandeler før jul.

Hvor vil de så ta lyttere fra? Min gjetning er at NRK P1 etterhvert vil falle under 50 % markedsandel og bli der. De vil fortsatt være størst, men det at en radio tar over halvparten av lytterne er noe særegent norskt og kan ikke vare, men forutsetningen er selvfølgelig at det kommer andre opp som kan konkurrere på kvalitet. Det vil sannsynligvis også inspirere medarbeiderne i P4 og Radio Norge til å lage enda bedre radio. Med andre ord. Dette blir en spennende høst, både for de som jobber i radio og for de som hører på.

Kommentar skrevet av Kyrre Dahl, redaktør i radionytt.no


  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  LYTTERTALL:
Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
Les mer...





Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

Annonse


 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO