Den tidligere nummer to i WikiLeaks, Daniel Domscheit-Berg, vil fortelle
insiderhistorien om WikiLeaks på Radiodays Europe i mars og delta i panel-debatt med radioledere om
hva WikiLeaks betyr for journalistikken .
Dette er én av 31 sesjoner på Radiodays Europe som ventelig vil samle 500 radiofolk fra 40 land i
København 17. – 18. mars 2011. Denne all-europe-iske radiokonferansen, som er bygd opp etter
modell av Radiodager i Skandinavia, er blitt det viktigste årlige samlingspunktet for hele den
europeiske radiobransjen.
Her er noen høydepunkter fra årets program:
Møt produsenten bak USAs radio og TV-idol nr 1 – Ryan Seacrest
Dennis Clark er mannen bak Ryan Seacrest (American Idol, On Air With Ryan Seacrest, American Top 40 m.fl.). Han forteller historien om hvordan han ut-viklet Ryan Seacrests frokostshow til å bli USAs mest populære og sørge for at det opprettholder den posisjonen.
Hent inspirasjon til personlig fornyelse og programutvikling
Hvordan finner vi og coacher fram nytt radiotalent? Radiobyrået Somethin Else i London og talentskoler i DR og SR byr på gode modeller. Mens Chris Boyce fra CBC, Canada har erfaring med å engasjere hele staben i aktiv programutvikling. Sharon Dastur og Dean Cappello som driver toppkanalene på kommersiell og public siden i New York, har hver sine suksesshistorier å fortelle. Det har også Krzysztof Nepelski fra 24%-kanalen RMF i Polen hvor manglende tillit til nyhet-ene fra public service kanalene fra Sovjettiden gjorde kommersielt interessant å satse på solide nyhetsavdelinger. I det Berlusconistyrte Italia har den suksess-rike talkradio-kanalen Radio 24 lignende erfaringer.
Bente Klemetsdal og Tone Donald i eksklusivt selskap
”Hvor er radio om fem år?” er tittelen på topplederdebatten hvor SBSRadio-direktør Bente Klemetsdal diskuterer med BBCs radiodirektør Tim Davie og sentrale toppsjefer fra Holland, Tyskland og Frankrike. Mens NRK Ung-sjef Tone Donald bryner seg mot Joni Mitchell fra Spotify og musikksjefer fra Absolute Radio, UK og fra Veronica og Sky i Holland i diskusjon om ”Spotify: A new Role for Music on Radio”.
Kom ajour med det siste i nye teknologi- og markedstrender
Digitalradio (Tyskland får nasjonale DAB-kanaler fra sommeren og høsten. Kan det bli et ”tipping point” for overgangen til digitalradio i Europa?), Radio Player (UK og andre land lanserer felles nettspiller for å gjøre webradio langt mer brukervennlig og attraktiv), Hybrid Radio (demoer av løsninger som integrerer det beste fra kringkasting ognett), Radio på mobilen (radio apps brer raskt om seg, vi får demonstrert mobil hybrid radio og hvordan radio kan tjene penger på mobil-satsning), TheFacebook Experience (radiostasjoner tar nå effektive grep i samspillet mellom radio og sosiale communities).
Lytt til insiderhistorien og debatten om WikiLeaks
Daniel Domscheit- Berg, mangeårig WikiLeaks-talsmann og nå utbryter, forteller om hvordan WikiLeaks arbeider – etterfulgt av debatt mellom sentrale radioledere om hvordan radiobransjen kan og bør forholde seg til kilder som kan være framskaffet på ulovlig vis.
Interesserte kan lese mer om program og innledere på www.radiodayseurope.com.
Skandinavisk eksportvare
Det har vært arrangert årlige Radiodager i Danmark siden 2001, i Norge siden 2003 og i Sverige siden 2008. De har hatt sin styrke i å være samlingspunkter for hele radiobransjen – både for public service og kommersiell radio – og ble raskt viktige møtesteder for både faglig oppdatering og felles feiring av det beste av siste års radioproduksjon.
- Da jeg fikk ansvaret for de norske Radiodagene i 2006, så jeg straks at dette var et populært tiltak og at det var muligheter for å samarbeide med våre skandinav-iske søsterarrangementet, forteller Rolf Brandrud. Ved å legge Radiodagene etter hverandre i Oslo, København og Stockholm og la foredragsholderne reise på skandinavisk turné kunne vi både få de beste internasjonale navnene og dele på reisekostnadene.
- Derfra var veien kort videre til Radiodays Europe. Vi så i 2008 at det var en åpning i markedet for en slik konferanse, var ut fra positive skandinaviske erfaringer overbevist om at vi kunne gjøre det godt og satte i gang. Med god hjelp fra samarbeid med de fleste radio-organisasjoner i Europa samlet vi 400 deltakere fra 35 land til den første Radiodays Europe i København i mars 2010, fikk meget positiv respons og følger nå opp med Radiodays Europe 2011. Der har vi – allerede 2 måneder før konferansen – 150 påmeldte. Så dette lover godt, sier en optimistisk Rolf Brandrud.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt