Det finnes per i dag ingen gode lyttertall for digital lytting. Det slår Medietilsynet
fast i sin første statusrapport om vilkårene for slukking av FM-båndet og overgang til digitalradio. Et av kravene som
myndighetene har stilt er at minst halvparten av lytterne daglig må lytte til en digital radioplattform.
Medietilsynet har bedt aktørene om å vurdere hvordan den digitale lyttingen kan måles. I rapporten står det: "...
kringkasterne og DRN (Digitalradio Norge) anbefaler bruk av telefonintervjuer med CATI-metoden til måling av kravet om 50 prosent
digital lytting. Aktørene er åpne for at man kan ta i bruk en annen målemetode på et senere
tidspunkt dersom denne tilfredsstiller kravene til pålitelige måling av lytting på tvers av ulike
digitale plattformer."
DRN anbefaler videre at man benytter samme leverandør som til de offisielle undesøkelsene,
dvs. TNS Gallup, til å gjennomføre den CATI-baserte undersøkelsen, og at det bør legges opp til
en kvartalsvis rapportering med minimum 900 respondenter i basen hver gang.
Medietilsynet virker skuffet over at det i dag ikke er mulig å få noe som helst anslag for digital lytting: "Til tross for at Medietilsynet i sin henvendelse til DRN og kringkasterne ba om å få et anslag av
dagens nivå for samlet digital lytting, er dette punktet ikke besvart i tilbakemeldingen fra DRN." heter det i rapporten. Det eneste
tallet som kan gi en pekepinn er antall solgte radioer:
Ifølge Elektronikkbransjens statistikker ble det i 2010 solgt totalt 720 000 radioapparater1 i
Norge. Av disse var totalt 81 000 digitale radiomottakere, noe som er en oppgang på 22
prosent fra 2009. De fleste radioene som selges i Norge er kombinasjonsmottakere som
håndterer Wi-Fi, DAB/DAB+ og FM.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt