Radiotallene for 2011 viser at Radio Norge stadig er i vekst, P1 og P4 stagnerer, P2 taper og at
P3 blant annet med Årets radionavn Live Nelvik og Ronny Brede Aase (bilde) på laget vinner lyttere.
- P3s suksess betyr at unge folk både oppdager radioen som medium og NRK, sier radiosjef Marius Lillelien.
P1 og spesielt P2 har et fall i oppslutningen, mens P3 vokser. – At P3 vokser er spesielt hyggelig. Det er viktig både for å få unge mennesker glade i NRK og viktig for radioen som medium at nye aldersgrupper oppdager den, konstaterer Lillelien.
NRK er totalt sett stadig den store aktøren i det norske radiomarkedet med en markedsandel på 62,8 prosent eller en gjennomsnittelig daglig lytterskare på 2,119 millioner i befolkningen over 12 år.
- Utfordringen for NRKs radiokanaler blir nå å posisjonere seg for digitaliseringen av radioen, sier radiosjef Marius Lillelien som jevnt over er godt fornøyd med 2011-tallene.
NRKs radiosjef karakteriserer 2011 som et jevnt, godt radioår.
- Med forbehold om utslag for målemetodene er det totalt sett en liten nedgang for NRKs radiokanaler i 2011, men en vekst i forhold til 2009-tallene. Disse tallene er mer enn gode nok til å leve med. Det er helt fine tall. Vi har ikke noe mål om å erobre mer enn 63 prosent av det norske radiomarkedet, sier Lillelien.
NRK P1 er stadig en solid storebror i det norske radiomarkedet. P1 stagnerte litt i forhold til 2010, men Lillelien har stor tro på P1-omleggingen som settes i verk 12. mars.
- De grep vi gjør nå er jeg sikker på at vil føre P1 på offensiven igjen. Da vil vi få en P1-kanal som byr på noen positive overraskelser for lytterne, sier Lillelien.
Mye av tilbakegangen til P2 tror han skyldes endringene av målemetodene og ikke at den store P2-omleggingen var mislykket.
– P2 er nok de som taper mest på endringene av målemetodene. Slik sett er kanskje de nye tallene for kanalen mer reele. Samtidig ser vi at det er de nye flatene som står best. Å oppnå høye markedsandeler er alene heller ikke noe mål for P2. P2s tilbud innfrir en rekke andre oppgaver som en del av NRKs totale radiotilbud, presiserer han.
P3 hadde mesteparten av sin vekst i fjor høst og ser ut til å være i en veldig fin utvikling.
– P3 fortsetter også å være modige og gjøre endringer innholdsmessig når de de har suksess. Det er en tradisjon i beste P3-ånd og som P3 har gjort med hell med også tidligere, sier han.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt