P4 avsluttet 2011 med vekst i lytterandel og lyttertid i den viktigste kommersielle målgruppen 20-50 år.
Storbypakken ”P5+”, med P5, NRJ og Klem FM vokser mest av landets kommersielle radiotilbud, går det fram av en pressemelding.
I fjorårets siste kvartal økte P4 og datterkanalen P5, samt samarbeidskanalene NRJ og Klem FM – i kommersiell reklamesammenheng kalt ”P4+”
- med fire prosent andel av den daglige radiolyttingen i målgruppen 20-50 år.
Konkurrenten Radio Norge, som sammen med Storbyradioen (Radio1/Voice) og Metro Storby ble solgt til annonsører under navnet
”Radio Norge+”, var stabile i lytterandel i samme kvartal. Andelen beregnes ut ifra antall daglige lyttere og total lyttetid på kanalene.
-Det er likevel all grunn til å gratulere vår konkurrent Radio Norge med sin pene lyttervekst i 2011. ”Radio Norge+” hadde
13,4 prosent av radiomarkedet i 2011. Men det er viktig å ikke glemme at ”P4+” fortsatt er nesten dobbelt så stor som vår konkurrent med
23,8 i nordmenns andel av den totale radiolyttingen, sier salgsdirektør Trond Killingstad i P4 (bilde).
P4-kanalene økte også i det totale radiouniverset, aldersgruppen “12+”, mens Radio Norges kanaler her viste tilbakegang i denne
perioden på syv prosent.
-For eksempel hadde P4s flaggskip, ”Radiofrokosten”, i snitt 650.000 daglige lyttere i 2011 – enkelte dager over 800.000 lyttere.
Radio Norges ”Morgenklubben” hadde til en sammenligning i snitt rundt 400.000 daglige lyttere i 2011.
Sammen har hovedrivalene P4 og Radio Norge gjort kommersiell radio enda mer robust og konkurransedyktig i kampen mot blant annet
TV-kanalene om oppmerksomhet hos annonsører og mediebrukende nordmenn, sier Killingstad.
Aldri har så mange nordmenn – mer enn 3,1 millioner daglig – lyttet til norsk radio som i fjor. Rundt 1,3 millioner av dem er daglig innom P4-gruppen, mens rundt 900.000 besøkte Radio Norges kanalpakke. Mens TV mister grepet om de yngste seerne mellom 12 og 29 år, øker de kommersielle radiostasjonene sin daglige dekning til 46,8 % i denne aldersgruppen.
- Hvis man sammenligner totalen i de to store, kommersielle radiopakkene som selges til norske annonsører, blir styrkeforholdet enda tydeligere. Her har ”P4+” (P4, P5, NRJ og Klem FM) fortsatt 75 prosent høyere kommersiell andel enn ”Radio Norge+” (Radio Norge, Storbyradioen og Metro Storby). Storbyradioen hadde en lytternedgang på hele 20 prosent i 2011, og når Metro Storby nå forsvinner helt ut av målingene fra årsskiftet, blir antallet daglige lyttere og lyttetiden i denne kommersielle pakken naturlig nok lavere, sier Killingstad.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt