Pressemelding: På Østlandet var P4-kanalene i januar like store som P1 og Radio Norge+ til sammen i sine målgrupper. P4 vokser blant 20-50 åringer over hele landet, og ligger nå bare et prosentpoeng bak P1 som Norges største kanal. P3 går forbi Radio Norge som taper stort i lytteroppslutningen.
-Lytteroppslutningen på Østlandet er formidabel – og at vi tar et sterkere grep over hele landet viser at det lønner seg å satse på bedre innhold. Vi har lengre lyttertid og holder på våre daglige lyttere i januar, sier en fornøyd P4-sjef, Kalle Lisberg.
-Samtidig vil jeg gratulere NRK med fremgang både for P2 og særlig P3, sier han.
I følge januartallene fra TNS Gallup er P1 fortsatt Norges største radiostasjon, etterfulgt av P4 – både i kjernemålgruppen 20-50 og i hele radiouniverset, 12+. P4 ligger kun et lite prosentpoeng bak P1 i januar i kjernemålgruppen 20-50 år. Tallene for januar viser at P3 nå har inntatt plassen som Norges tredje største stasjon i målgruppen 20-50 år. Radio Norge har i januar mistet 14 % av sin andel i målgruppen sammenlignet med 2011 og ligger nå på en fjerdeplass.
P4-kanalene selges kommersielt under paraplyen ”P4+” og omfatter P4,P5, NRJ og KlemFM. Disse kanalene tar betydelige markedsandeler i kjernemålgruppen 20-50 år. Det er spesielt på Østlandet det er fremgang i målgruppen 20-50 år, hvor P4+ i januar hadde nesten halvparten av all radiolytting. Det er er mer enn P1 og Radio Norge+ til sammen!
I januar hadde ”P4+” hele 33,2 prosent av lyttingen, en fremgang på to prosent. Mens konkurrenten ”Radio Norge+” i samme måned mistet hele 19 prosent av sin andel, sammenlignet med gjennomsnittet for 2011. Dette skyldes både at MetroStorby ikke lenger er med i målingene og er ute av kanalpakken, og en lytternedgang for RN, sier Lisberg
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt