NRK P1 har denne vinteren kapret markedsandeler. I uke 11 hadde P1 en andel
av lyttingen på 53,1 %. Det er årets beste markedsandel, ifølge PPM-tallene fra TNS Gallup. Vi må helt tilbake til
uke 4 for å finne P1-andeler på under 50 % (49,9).
Samtidig har Radio Norge en nedadgående trend. I uke 11 hadde Radio Norge en markedsandel på 9,5%. Det er
riktignok litt mer enn uka før, men hele resten av vinteren har Radio Norge ligget på over 10 % andel. Men, nok en gang må vi
tilbake til uke 4 for å finne andeler på over 11 % (11,6).
P4`s markedsandeler er litt mer på det jevne, men uke 11 ga ikke P4 mer enn 20,2 % andel av den daglige radiolyttingen.
Det er årets tredje dårligste uke for P4, men som sagt ingen tydelig trend.
NRK P3 har nå hatt to gode uker på radio. Både i uke 10 og uke 11 hadde P3 en markedsandel på 9,1 %, som er årets beste
markedsandel for kanalen. Uke 9 var derimot en liten nedtur for P3, som ellers har ligget mellom 8 og 9 % i vinter.
NRK P2 har en nedadgående trend i vinter. I uke 11 var P2`s markedsandel på 4,8 %. Det er ned fra 4,9 % uka før, og begge deler
var årets dårligste uke for P2, som stortsett har ligget i underkant av 6 % andel i årets første uker.
Det er svært jevnt for lokalradioene, og NRJ er ikke lenger et hakk foran de andre. De er dog fortsatt størst blant de
lokale med en markedsandel på 1,2%, P5 1,1 % og Storbyradioen 1,0 %. For sistnevnte er det gode nyheter, for i vinter har det
vært mange uker under 1 % for Storbyradioen. (Legg merke til at andelen gjelder lytting i hele landet, lokalradioer dekker
bare en del av landet)
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt