FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  LOKALRADIO:
Hva er lokalt innhold
Medietilsynet utdyper retningslinjer

Mer om Lokalradio


RADIONYTT.NO - 24.04.12 - Kyrre Dahl


Medietilsynet har utarbeidet flere sentrale retningslinjer når det gjelder hva som kan godkjennes som lokale innholdselementer i lokalradiosendinger.

- Med bakgrunn i vurderinger Medietilsynet har gjort i kontroller gir vi nå noen retningslinjer som er viktige for lokalradioer som har krav om å sende lokalt innhold, sier rådgiver Lars Erik Krogsrud i Medietilsynet. Retningslinjene ble presentert på Norsk Lokalradioforbunds landsmøte i Langesund 21. april 2012.

Forholdet mellom sponsing og minstekrav til lokalt innhold I følge kringkastingsloven § 3-4 er det forbudt å sponse nyhets- og aktualitetsprogrammer. Et slikt forbud innebærer at en lokalradio ikke kan sponse nyhets- og aktualitetsprogrammer som skal medregnes i oppfyllelse av minstekravet til lokalt innhold.

Medietilsynet har imidlertid vurdert det slik at begrepet «aktualitetsstoff» i minstekravets forstand kan tolkes videre enn begrepet «aktualitetsprogram» i kringkastingsloven § 3-4. Det betyr at innhold som oppdateringer på vær- og føreforhold, herunder badetemperatur, trafikkinformasjon, pollenvarsel, skredvarsel o.l. kan benyttes i oppfyllelsen av minstekravet, og samtidig være sponset.

Forutsetningen er at dersom en lokalradio ønsker å medregne denne typen aktualitetspreget stoff i minstekravet, og samtidig få det sponset, må ikke innholdet kunne oppfattes som en del av et nyhets- eller aktualitetsprogram etter lovens § 3-4. Det må altså være tydelig atskilt ved for eksempel en form for lydsignal.

Musikk som lokalt innhold

Medietilsynet har tidligere presisert at musikk som ikke har en klar lokal forankring, ikke kan regnes som lokalt innhold, med mindre musikken suppleres med verbalt forklarende opplysninger som tydeliggjør en tilstrekkelig lokal forankring for lytterne, og dermed setter musikken i en lokal kontekst.

Kontroller Medietilsynet har gjennomført viser at radioer har villet oppfylle kravet til lokalt innhold ved å benytte studioinnspillinger (ikke konsertopptak) fra artister hvis eneste lokale tilknytning er at de tidligere har opptrådt i et konsesjonsområde. Dette gir i seg selv ikke tilstrekkelig lokal forankring og vil ikke bli godkjent som lokalt innhold.

Bruk av repriser som lokalt innhold

Det er ikke anledning til å regne med repriser for å oppfylle krav om lokalt innhold. Det finnes imidlertid et unntak som gjelder enkeltinnslag i nyhetssendinger. Nærmere bestemt betyr dette at gjenbruk av enkeltinnslag av lokalt nyhetsstoff vil kunne regnes som lokalt innhold.

En reprise defineres som en identisk gjengivelse av originalsendingen. Dersom radioen foretar endringer i innslaget fra originalsendingen slik at det ikke er tale om en reprise, vil sendingen i sin helhet kunne regnes som lokalt innhold.

Eksempler på slike endringer kan være at enkeltinnslag er bearbeidet, lagt til eller fjernet fra originalsendingen, rekkefølgen på innslagene originalsendingen er endret eller at det verbale innholdet i innslagene er endret.

Om beregning av effektivt lokalt innhold

Ved sammenhengende verbalinnslag regnes hele innslaget som lokalt dersom det inneholder temaer som klart har lokal tilknytning eller den verbale konteksten bidrar til en klar lokal tilknytning. Generelt verbalt innhold kan ikke medregnes.

Om lytter-konkurranser

Når det gjelder konkurranser gjelder det samme prinsippet som i forrige avsnitt. Den lokale tilknytningen og forankringen kan for eksempel være knyttet til konkurransens tema, gjengivelse av svar-sms’er fra lytterne, trekning av vinnere eller intervju med vinnere.

Kilde: Medietilsynet

blog comments powered by Disqus
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  LYTTERTALL:
Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
Les mer...




Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

Annonse


 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO