Jeg kjenner mange som mener at bare folk som er over 30 år gamle lytter på radio, og at alle de som er under 30 år gamle aldri lytter til radio. Jeg vet at det er feil, men det de fleste ikke vet er at radiobølger brukes til alt som er trådløst, også mobiltelefoner. Det anbefales at alle som kjører båt har VHF radio ombord, i tilfelle det skulle oppstå en nød-situasjon. Mobiltelefon virker ofte godt nok i båt, men da må en ringe telefonnumre for å få hjelp, istedenfor å rope ut nød-meldingen på VHF kanal 16. Da når en fram til de nærmeste båtene som er ute og kjører. Det kreves lisens for bruk av VHF, men alle kan lytte til VHF. Unntaket er i nød-situasjoner, da kan alle snakke på VHF.
Jeg vet at radio aldri kommer til å gå ut på dato, men radiokanalene må kanskje vurdere å spille hardere musikk enn tidligere og kanskje ha mer humor i radioprogrammene. Da vil også ungdommene få lyst til å høre på radiokanaler som har direktesendinger. På internett er det mulig å høre på radiokanaler fra hele verden, men dette krever internett tilgang og datamaskin. Internett radio burde ikke være et problem, fordi det selges ordinære radioer som har kombinert FM / DAB / DAB+ / internett radio.
Mobiltelefoner benytter også radiobølger. De bruker mobilnettet GSM. Det gir mulighet for sms og anrop veldig billig, men GSM-senderne har begrenset rekkevidde. Derfor må GSM-nettet være tett med mange sendere i byene for å nå fram til folket. I distriktene er GSM-senderne ofte plassert på fjellene som da gir dekning i flere små bygder og lange veier. Her får dere link til Telenor sitt dekningkart http://www.telenor.no/privat/dekning/ . For dere som benytter Netcom sitt mobilnett, får dere link til Netcom sitt dekningkart https://netcom.no/dekningskart
Dette innlegget er skrevet av Sindre Møllerhaug, kommentator for radionytt.no
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt