Bare tre av de ti mest solgte bilmerkene i Norge har DAB-radio som standard, og bare i noen få modeller. Fem år før FM-nettet slukkes er de fleste bilimportørene fortsatt avventende til DAB.
I februar i fjor kom stortingsmeldingen om digitalisering av radiomediet. Der slår regjeringen fast at FM-nettet skal slukkes i 2017. Da vil FM-radioer slutte å fungere.
– Dette er noe vi ser på fortløpende. Vi ser at vi har økt etterspørsel etter DAB som tilleggsutstyr, og spørsmålet om standardisering er noe som tvinger seg på, sier markedsdirektør Geir Haugaard i Ford Norge.
I følge Haugaard er problemet hos Ford at behovet for DAB varierer fra land til land. Derfor kan det være vanskelig å få gjennomslag for DAB som standard i de bilene som skal selges i Norge, når de samme modellene skal selges i land uten DAB.
– Men vi kan jo ikke selge radioer som ikke virker. Så i god tid før 2017 må vi ha funnet en løsning, sier Haugaard.
Konkurrenten Toyota er blant de tre bilmerkene som har valgt å ha DAB-radio som standard, men bare i tre av modellene sine.
– Vi vil ikke gå for mer standardisering før det er avgjort om DAB er en del av det endelige formatet man satser på i Norge, eller om DAB+ skal overta alene, sier produktsjef Rune F. Brath i Toyota Norge.
Overgangsløsning
Utstyrskjeden BilXtra mener bilbransjen tar for lite ansvar overfor bilistene.
– Vi opplevde en sterk økning i salget av digitale bilradioer i fjor. Folk vil ha DAB i bilen, og jeg skjønner ikke hvorfor bilimportørene ikke tar konsekvensen av det i større grad, sier produktsjef Geir Holid i BilXtra.
Han påpeker at DAB ikke er noe særnorsk fenomen. Store land som Storbritannia, Tyskland, Danmark og Belgia har også kommet langt i DAB-utbyggingen. Det bør derfor være mulig å få til gode løsninger for norske bilister, mener Holid.
En løsning fram til bilprodusentene bestemmer seg for å satse på DAB, er å installere en adapter. Den tar imot DAB-signalene og gjør dem om til FM, slik at du kan bruke den bilradioen du allerede har.
– Det kommer stadig bedre produkter på dette området. Engelske Pure har for eksempel en pakkeløsning som er enkel å installere og som gir bra lyd, sier Holid.
Adapteren Pure Highway 300Di har i tillegg USB-inngang. Der kan man koble til eksterne enheter som mp3-spiller, iPod og iPhone, noe svært mange etterspør, i følge Holid.
Hull i dekningen
Et vanlig argument mot DAB i bil har vært at dekningen langs norske veier er for dårlig. Digitalradio Norge innrømmer at det er et stykke igjen til DAB kan erstatte FM-nettet fullt og helt.
– I dag kan man kjøre fra Kristiansand til Trondheim med uavbrutt DAB-dekning. Nord for Trondheim er det mer sporadisk dekning. Kjører man fra øst til vest i Sør-Norge, er det dessverre også store mangler i dekningen, sier markedssjef Jarle Ruud i Digitalradio Norge.
Nettopp derfor skal nettet bygges ut de neste tre årene, sier Ruud, slik at dekningen blir tilnærmet 100 prosent.
Han forteller at nye og mer detaljerte planer for den videre utbyggingen av DAB-nettet er rett rundt hjørnet.
Ikke alle norske bilimportører har satt seg på gjerdet når det gjelder DAB. Både Volvo og Volkswagen tar sikte på å ha enten DAB eller DAB+ som standard på alle sine 2013-modeller.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt