Samlet sett leverer allmennkringkasterne et solid allmennkringkastingstilbud. De kommersielle radioene har fortsatt svært detaljerte krav, som ikke oppfylles på alle punkter. Det mener Medietilsynet i sin årlige allmennkringkastingsrapport.
– NRK leverer et solid allmennkringkastingstilbud i 2011 og ivaretar sine forpliktelser på overordnet nivå med hensyn til å styrke norsk språk, identitet og kultur. Et bredt allmennkringkastingstilbud på fjernsyn er sikret ved at TV 2 ved sin hovedkanal er tilbake som allmennkringkaster, sier direktør Tom Thoresen i Medietilsynet (bilde).
– Vi ser også at Radio Norge og P4 har forbedret seg innen samtlige områder hvor tilsynet i fjor reiste tilsynssaker. Dette er veldig positivt, men vi registrerer fortsatt underleveranser på programområder som debatter, radiomontasje og kulturdekning, sier Tom Thoresen.
I år er det valgt en form på allmennkringkastingsrapporten som skiller den fra tidligere. Det har blitt lagt vekt på kortere presentasjoner av hovedfunnene. I tillegg har det blitt tatt opp sentrale temaer som journalistikken rundt 22. juli og dekning av kulturstoff i Radio Norge og P4. Rapporten peker også på noen utfordringer den digitale utviklingen kan gi for tradisjonell allmennkringkasting.
Hovedpunkter fra allmennkringkastingsrapporten 2011
NRK
NRK oppfyller sitt allmennkringkastingsoppdrag i 2011, og har redegjort for god ivaretakelse av kravet til nyskaping. NRK bidrar til å formidle kunnskap om mangfoldet i det norske samfunnet gjennom egne programmer, temavalg og rekruttering av medarbeidere. NRK har et løpende oppdatert innholdstilbud på nett, og ivaretar det utvidede oppdraget på nye medieplattformer. Kravet til 25 prosent nynorsk på radio, tv og nett er ikke innfridd, men NRK gjør konkrete tiltak for å øke andelen.
TV 2
TV 2 oppfyller kravet om å være av allmenn karakter og interesse, og ivaretar kravet om tematisk og sjangermessig bredde. TV 2 ivaretar også de spesifikke kravene til programinnhold knyttet til daglige nyhetssendinger, jevnlige norskspråklige programmer for barn og unge, og norsk film- og tv-drama i omtrent samme omfang som i perioden 2007-2009.
Radio Norge
Radio Norge innfridde samtlige krav knyttet til programtimer og forpliktende programleveranser i 2011. Samtidig har Radio Norge styrket sitt allmennkringkastingstilbud gjennom betydelig forbedring i sjangerbredden, selv om det er et stykke igjen før alle sjangerkravene innfris. Radio Norge har en god ivaretakelse av kravet til å styrke norsk språk, kultur og identitet.
Det er positivt at Radio Norges daglige kulturprogrammer har en viss bredde i formidlingen av norske kulturtemaer, og tiden som blir brukt til redaksjonell behandling av kultur er relativt høy. Samtidig er det slik at de smalere musikkprogrammene ikke byr på noen form for redaksjonell behandling og sendes på natten, derfor er det usikkert hvorvidt de kan sies å representere et reelt kulturtilbud til publikum.
P4
P4 viste stabilitet i sitt allmennkringkastingstilbud i 2011 ved å innfri alle krav på flere viktige programområder. P4 har også forbedret sitt tilbud innen nyheter, kultur og ungdomsprogram, men har fremdeles noen underleveranser på kultur. P4 har en rekke ulike programmer som formidler kulturstoff, men tiden som blir brukt til redaksjonell behandling av kultur er relativt liten. Det er positivt at P4 formidler både norsk og internasjonal kultur, og har innslag med samisk og flerkulturell innfallsvinkel. Gjennom nyhetsformidling på mange ulike områder bidrar P4 til at publikum får en løpende oppdatering innenfor kultur- og samfunnsspørsmål.
Medietilsynets oppdrag etter kringkastingsloven
Det er en sentral oppgave for Medietilsynet å utarbeide en årlig allmennkringkastingsrapport.
Medietilsynets oppdrag er i kringkastingsloven § 2-13 formulert slik:
"Medietilsynet skal utarbeide en årlig rapport om kringkasteres oppfyllelse av allmennkringkastingsforpliktelser. Medietilsynet kan ikke instrueres av Kongen eller departementet ved utarbeidelsen av slik allmennkringkastingsrapport."
I 2011 hadde NRK, TV 2, Radio Norge og P4 allmennkringkastingsoppdrag. Oppdragene er nedfelt i henholdsvis vedtekter, avtalevilkår og konsesjonsforpliktelser.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt