Årets store radiokonferanse, Radiodager, starter i Oslo i morgen. En av postene det er knyttet spenning til er den store
radiosjefdebatten, som har fått overskriften: "HVEM VINNER I NORSK RADIO - IDAG, I 2014 OG 2017?"
Kamphanene blir Bernhard Steen (SBS), Kalle Lisberg (P4), Marius Lillelien (NRK) og Tone K. Blomseth
(Lokalradio) – og med innspill også fra Gunnar Garfors (Mini-TV) og Ole Jørgen Torvmark (Digitalradio Norge).
Debattleder er Knut Kristian Hauger, redaktør av Kampanje, går det fram av Radodagers egen omtale, som fortsetter slik:
P3 var den klare vinneren i første halvår 2012, mens P1 og P2 var relativt stabile og de kommersielle gikk tilbake. I høst er de kommersielle kommet mer i sig igjen og situa-sjonen er mer som normalt. Hva er bakgrunnen for dette – og hva blir vinnerstrategiene framover?
I 2014
Forsvinner Radio Norge fra 1. Januar 2014 – og hvem blir det i så fall som erobrer deres 9% markedsandel? Det er det store spørsmålet. De kommersielle kanalene som invest-erer i utbyggingen av digitalradionettet får midlertidig forlengelse av sine konsesjoner fra 2014 til den planlagte FM-slukkingen i 2017. SBS i Norge var med på dette, men deres tyske investorer sa nei – og nå har SBS høsten på seg til å redde Radio Norge fra å bli tatt av lufta 1.1.14. Hva er SBS-strategien for å unngå det? Og hva sier P4 om myn-dighetene lar SBS få fortsette på FM i 2014 også uten å investere i digitalradionettet?
I 2017
Norkring bygger nå digitalradionett for fullt – til 99% dekning for NRK og 90% for de kommersielle. Digitalradiolyttingen vil øke gradvis fram mot 2017 hvor det etter planen blir helt slutt på FM. Da blir det fritt fram å starte radiokanaler, uten konsesjonsavgifter eller innholdskrav. NRK og P4 utvider begge opp mot 8 kanaler hver, og det blir åpent lende for alle andre som har noe å formidle. Kommer nye norske og utenlandske aktør-er på banen? Kommer flommen av nisjekanaler, bloggerkanaler, Red Bull-kanaler? Og hvordan forandres radiobruken når smarttelefonene og –paddene kan formidle både digitalradio, mobil-tv og nettinteraktivitet? Hvor raskt vil programfolk og reklame-makere komme i gang med å utnytte samspillet mellom kringkasting med ubegrenset kapasitet og nettinteraktivitet med mulighet for umiddelbar respons på innholdet? Hva skjer da med mediebruken i bil, på buss og tog og andre tenkbare steder?
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt