Med hjelp fra radiokanalen P4 og mediehuset MTG, har tre norske gründere laget en banebrytende applikasjon som gir utvidet innhold fra radio og TV direkte til smarttelefon og nettbrett.
Viamo heter applikasjonen, som er den første teknologien i verden som lar smarttelefoner (iPhone og android) og nettbrett kommunisere med radiostasjoner og TV-kanaler.
Gjennom avansert, automatisert innholdsgjenkjenning av lyd, registrerer og analyserer Viamo-applikasjonen TV-kanalen eller radiostasjonen du hører, og mottar umiddelbart en innholdsrik informasjonsstrøm med aktuell programinformasjon og kommersielle budskap.
-Ved lansering følger Viamo døgnkontinuerlig innhold fra 40 Tv-kanaler og 10 radiokanaler på det norske markedet. P4 har tatt steget helt ut, og produserer massevis av spesialtilpasset redaksjonelt innhold og reklamebudskap. MTG/Viasat følger etter, og etter hvert håper vi at alle norske kringkastere skal se mulighetene dette gir for direktekontakt med seere og lyttere, forteller Viamo-gründer Jan Løve Groth.
Assisterende salgsdirektør Nils Sejersted i P4 (fra v.), radiosjef Kalle Lisberg og Viamogründer Jan Løve Groth.
Internasjonale undersøkelser viser at mer enn 50 prosent av oss – tallet er hurtig stigende - ser TV med en eller annen form for mobil enhet på fanget. Eller vi fikler med telefonen mens vi hører på radio. Det tar 10 sekunder å laste ned Viamo til ”den andre skjermen”, som er den norske betegnelsen på mediefenomenet ”second screen”. I løpet av sekunder mottar – og deler - tjenesten spesialtilpasset redaksjonelt og kommersielt innhold.
-Med Viamo-app’en blir det rett og slett morsommere å lytte på radio og se på TV. Du kan finne ut mer om artisten du hører på, få oppdaterte trafikkvarsler med kart, lese nyhetene eller konkurransen du gikk glipp av. Du kan også dele opplevelsene med venner i sosiale medier - alt med et lite trykk, sier radiosjef Kalle Lisberg i P4.
-“Second screen” er et verktøy for å holde på forbrukernes oppmerksomhet, gjennom å tilby relevant informasjon og engasjerende løsninger – også i reklamepausene. For lyttere og seere gir dette en rikere, mer engasjerende opplevelse av sendingene – for annonsører åpner det for inntekter gjennom en ny markedsføringskanal med innholdsrelevante reklamer, sier Lisberg.
Bak selskapet og utvikling av tjenesten står gründerne Trygve Refvem, Jan Løve Groth og Kristian Werner Sjøvold, med bakgrunn fra blant annet digitalt salg, marketing og konseptutvikling innen web og applikasjoner. Med seg på laget har trioen finansielle eiere, samt mediehuset Moderen Times Group i Norge.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt