Reklamemarkedet gikk tilbake for andre kvartal på rad. Det viser ferske tall fra
Norsk Mediestatistikk og IRM for tredje kvartal 2012. Markedet omsatte reklame for 4,2 milliarder kroner i det tredje kvartalet.
Det er en reduksjon på drøye 1 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Men, for radio er det derimot positiv lesning: Etermediene og kino klarte seg aller best i 3. kvartal 2012. Både kino og
radio viste en tosifret fremgang - og vokste med henholdsvis 16 og 15 prosent sammenlignet med den samme perioden i fjor. Også TV
hadde en positiv vekst i tredje kvartal, går det fram av en pressemelding.
Dagspressen, som fremdeles er den desidert største reklamebæreren i markedet, tapte 7 prosent i tredje kvartal, '
relativt sett sammenlignet med samme periode i fjor. Den tøffeste påkjenningen får riksavisene som reduseres med 14,6 prosent.
I kategorien for dagspresse var det lokalavisene som klarte seg best, med en reduksjon på 3 prosent.
Internett fortsetter å øke, selv om veksten avtar noe i tredje kvartal. Aller sterkest vekst hadde kategorien søk
som vokste med nesten 20 prosent. Merkevare og nettkataloger ble svekket i tredje kvartal, noe som reduserer inntektene til
internett som mediekategori.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt