Britiske tenåringer mener at radio er viktigere enn sosiale medier når det gjelder å få med seg hva
som skjer i verden. Det kommer fram i en undersøkelse laget Movellas.com, en nettside for unge skribenter.
I undersøkelsen fikk Radio en score på 61 når tenåringene skulle svare på hva som var den beste kilden for nyheter, fulgt av 58 % for TV.
Ikke overaskende kom sosiale medier høyt opp, Twitter og Facebook fikk en viktighetsgrad på 56 og 52 %, melder Radio Today.
Da var det verre for avisene som fikk 26 og 22 % på henholdsvis betalte papirutgaver og for gratisaviser. Dessuten var ungdommene ikke veldig opptatt
av sakene som avisene trykker. Her var hva kompisene pratet om og hva som ble skrevet på sosiale medier viktigere enn hva som stod på forsiden i avisene.
Movellas.coms grunnlegger, Per Larsen, sier til Radio Today at undersøkelsen viser at avisene ikke gjenspeiler måten unge mennesker engasjerer seg
i nyheter. Hva som skjer akkurat nå, og muligheten til å dele med andre er viktig for dem, sier Larsen.
Han er mer optimist for radio: - “It’s also about relevance, and I suspect that the success of radio news is down to the skill
of stations in catering for their target demographic, and by combining music, entertainment news and relevant current affairs, broadcast
formats like BBC Radio One’s ‘Newsbeat’ make listening to the news an attractive prospect for young people.”
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt