Vi beklager å bruke ordet kjedelig om radio, men det må sies å være et passende begrep for de siste ukers
lyttertall. Når det gjelder markedsandeler målt i TNS Gallups PPM-måling er lyttertallene for uke 45, som siste offentlige tall, og tallene
for uke 34, bemerkelsesverdig like.
Dette kunne selvsagt være en tilfeldighet, men radionytt.no har sett gjennom tallene for ukene fra 34 til 45, og det er samme trenden.
Selv om tallene naturlig nok varierer fra uke til uke, virker det som om avstanden mellom stasjonene og snittet av lyttertallene er usedvanlig stabilt
for alle stasjoner.
De eneste merkbare forandringene fra uke 34 til uke 45 er at NRK P1 har gått opp litt i markedsandel og Metro Storby har gått litt ned. Men,
for Metro var nok uke 34 en usedvanlig god uke og Metro ligger fortsatt godt foran de andre lokalradiokjedene. Du vinner neppe noen store summer hvis
du har gjettet at NRK P1 fortsatt er landets største radio.
I tallene nedenfor har vi tatt ut noen tilfeldig valgte uker, og som du kan se har det vært mer action på lyttertallene før i år, derfor
konkluderer vi med at radiohøsten har vært kjedelig. Men det er jo også en nyhet!
PPM-tallene uke 45, 2012 (i parentes: uke 34 - uke 29 - uke 20 )
NRK P1: 52,3 - (51,3 - 55,9 - 51,6)
NRK P2: 4,8 - (5,1 - 4,3 - 5,3)
NRK P3: 7,6 - (7,5 - 7,8 - 8,8)
P4: 21,5 - (21,6 - 18,9 - 19,3)
Radio Norge: 10,1 - (9,9 - 8,7 - 10,2)
Storbyradioen: 0,5 - (0,5 - 0,8 - 0,6)
P5: 0,5 - (0,5 - 1,3 - 0,8)
NRJ+: 1,1 - (1,0 - 1,2 - 1,5)
Metro Storby: 1,7 - (2,7 - 1,3 - 2,1)
Kilde: TNS Gallup
|
|