En kontroll Medietilsynet har gjennomført med lokalradioer, P4 og Radio Norge, viser at mange lokalradioer blander inn reklamelignende budskap i forbindelse med identifisering av sponsor for sine sendinger.
– Sammenblanding av sponsoridentifisering og reklamebudskap er uheldig fordi det kan skape uklarhet om redaksjonell uavhengighet, sier Gudbrand Guthus, direktør i konsesjon og tilsyn (bilde), i en pressemelding.
Medietilsynets radiokontroll denne høsten viser at bransjen har tatt et langt skritt i riktig retning når det gjelder profesjonalitet og etterlevelse av reglene for kringkasting.
Forbedringspotensiale
Det er likevel mange radioer som bryter reglene for hvordan de skal opplyse lytterne om at et selskap har gitt økonomisk støtte til et program.
– Både lokale og riksdekkende kringkastere har plikt til å opplyse om når et program er sponset, sier Guthus. Grunnen er at det ikke skal være tvil for lytterne om at kringkasterens redaksjonelle uavhengighet er opprettholdt fullt ut også i sponsede programmer.
Sponsing er ikke reklame
Den vanligste formen for regelbrudd er å hekte på slagordlignende tilleggsinformasjon etter opplysningen om sponsorselskap. Eksempler som kan illustrere dette er:
Sendingen blir gitt til deg av Olsen glass – byens billigste glassmester
Sporten blir gitt til deg av Spenst Brygga – ditt treningssenter i sentrum
Musikkmorgen presenteres av den lokale storbanken – Sparebanken Vest
– Identifisering av sponsor har et helt annet formål enn å være et reklamebudskap, forteller Guthus. Derfor skal identifiseringen være utformet på en nøytral måte, det vil si at man kan opplyse om sponsorens navn og en nøytral bransjebetegnelse. Det skal ikke benyttes slagord, utsagn, lyd eller annen form for tilleggsinformasjon som kan knyttes til sponsorens virksomhet.
Skiller ikke reklame og ordinære sendinger
Kontrollen har også avdekket at mange radioer ikke avspiller et tydelig lydsignal for å markere skille mellom ordinære sendinger og reklameinnslag, slik reglene krever. – Her syndes det både hos de riksdekkende radioene og i lokalradioene. Problemet er oftest at lydsignalet som avspilles er så svakt at det knapt er hørbart, eller at det blir borte i et lydbilde dominert av musikk eller jingler, sier Guthus.
Lydsignalet som avspilles før og etter reklameinnslag skal fremstå som klart og tydelig for lytterne.
Medietilsynet har i brev til de kontrollerte lokalradioene, samt til P4 og Radio Norge, understreket viktigheten av at bransjen følger reglene på disse områdene. – Vi har også en god dialog med Norsk Lokalradioforbund som vil følge opp dette med sine medlemmer, avslutter Guthus.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt