Avisene taper stort, mens internett vinner og TV klarer seg bra. Det er hovedtrekkene i 2012-tallene fra
Mediebyråforeningen, som angir mediebyråenes investeringer i reklame på mediekanalene.
I disse tallene kommer radio relativt greit ut, med en økning på 0.5 % fra 2011 til 2012. I kroner er det snakk om en økning fra 334 millioner
kroner i 2011 til 336 millioner kroner i 2012. Dette til tross for at desember ble en dårlig måned for radio, men en nedgang på 11 % sammenlignet med desember året før.
Avisene taper stort, ifølge tallene fra Mediebyråforeningen. I fjor sank omsetning av reklame i dagspressen med hele 14 %, tett fulgt av
Ukepresse ( - 9 % ) og fagpresse ( - 10 % ). Kino og direktereklame går også tilbake, med henholdsvis 10 og 8 %.
Ikke overraskende er det internett som er den store vinneren. Omsetningen av reklame på internett økte med 15 % i 2012 sammenlignet med året før.
Andre Medier økte med 11 %, men er i denne sammenheng en liten gruppe. Da er det viktigere at TVreklamen økte med 5 %.
Samtidig kan man se at den totale omsetningen av reklame faktisk sank med 0,5 % i fjor
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt