Rundt 360 000 var innom NRK Klassisk sitt julemusikktilbud og de som hørte på likte julekanalen svært godt. Det kommer fram i
en pressemelding fra NRK.
- Utrolig gode tall, og veldig motiverende for oss som jobber med musikktilbudet på digitalradio, sier redaksjonsleder for NRK
Klassisk i NRK, Ragnhild Veire. For å få svar på hvordan et slikt tidsbegrenset radiotilbud er julemusikksatsingen målt både i antall lyttere og hvordan tilbudet ble mottatt.
Flesteparten av lytterne fant fram til tilbudet via en DAB-radio, men nettradiolyttingen var også rekordhøy da julemusikken strømmet ut av kanalen.
- Klassisk-kanalen får ikke ofte de store overskriftene, men offensiven viser at publikum likevel greier å finne frem til et tidsavgrenset og spisset musikktilbud på digitalkanalen, sier Veire.
En fersk brukerundersøkelse viser at juletilbudet falt i god smak hos publikum.
Klassisk-kanalen fikk toppkarakteren 10 blant en tredjedel av lytterne, i følge Norstats måling. Snittet for hvor godt likt tilbudet var lå på 7,5. Til sammenligning var snittet for den pop/rock-dominerte julekanalen året før noe lavere - 6,7.
NRK Klassisk julemusikk var kun å høre som digitalradio. Målingene viser at ni prosent eller rundt 360 000 var innom det spesialdesignede musikktilbudet i desember.
Kanalen ble ofte referert til på sosiale media og fikk bred omtale i media. God hjelp i lyttingen gjorde nok også både tv-promo, omtale på nett og radiotrailere.
- Satsingen på NRK Klassisk julemusikk viser mulighetene digitalradioen gir til å kunne lage et bredere og bedre radiotilbud i fremtiden, sier redaksjonsleder Ragnhild Veire.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt