Radiodays Europe 2013 er i gang i Berlin. Med over 1100 deltagere er dette verdens største radioevent,
ifølge arrangørene. I tillegg til radiofolk fra Europa er det også deltagere fra USA, Australia, Russland, Sør-Afrika og Canada.
Den første formiddagen har det vært snakket mye om fremtiden til radio, og alle er enige om at den er digital, men hvilken plattform er man
litt mer uenige om. - Radio kan ikke forbli analog i en digital verden, sa f.eks John Simmons, fra Real Radio og Smooth Radio, UK.
Når det gjelder plattformer er det mye snakk om webradio, mobilapps og flere snakket også om at radio kan være tilgjengelig på smart-TV. Og
flere enn før tar til orde for DAB eller DAB+. Men, samtidig sa flere at de tror FM vil være den viktigste distribusjonsformen for radio noen år til
Nederland satser nå hardt på DAB+, kunne Jan-Willem Brüggenwirth fra Radio 538 fortelle. I løpet av året lanseres DAB+ over hele landet, men
trolig 18 forskjellige rikskanaler. Brüggenwirth mente at det var viktig å satse massivt for å tiltrekke seg lyttere på DAB og ikke ta steg for steg
slik det er gjort i mange andre land.
Når det gjelder slukking av FM så har man ikke tatt noen avgjørelse på det i Nederland, men ambisjonen er å slå av FM-nettene i 2023, kunne
Brüggenwirth fortelle. Radio 538 er den største kommersielle aktøren i Nederland.
I Tyrkia går man litt andre veier. Ali A. Abhary fra landet største radioselskap, Spectrum Medya, fortalte at deres radiokanaler er
tilgjengelig på mer enn 250 forskjellige plattformer, d.v.s forskjellige mobiltelefoner, tablets og ikke minst Smart-TV.
De har lansert en egen applikasjon som er tilgjengelig på alle plattformene med både vanlige FM-kanaler, rene digitale kanaler
og kanaler der brukeren kan bestemme innholdet, såkalt sosial radio. De har også planer om å lansere sin egen ebutikk og gjennom den selge
både egne produkter og produkter fra radioannonsørene.
Radionytt.no er Media Partner på Radiodays Europe og følger konferansen på web, Facebook og Twitter
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt