Digitalradio Norge har inngått en avtale med selskapet UK Radioplayer og vil lansere en ny type radiospillere for norske radiokanaler. Systemet fra Storbritannia, som i Norge vil få navnet Radio.no, gjør det enklere å høre radio via internett. Radiokanalenes spillere får funksjoner som tilfører helt nye dimensjoner til det å høre nettradio.
Teknologien innebærer at alle norske radiokanaler kan knyttes sammen på nett og tilby lytterne et felles brukergrensesnitt i sine radiospillere. Det gjør det lett å svitsje mellom kanaler, i dag er dette vanskelig fordi radiokanalene har hver sine radiospillere med ulikt utseende og funksjonalitet.
- De nye radiospillerne vil ta radiolytting på nett tilbake til det som er radioens varemerke og genialitet, nemlig enkel bruk. Tjenesten samler informasjon om alt som sendes på de ulike radiokanalene, slik at man enkelt kan søke opp innhold på tvers av alle kanaler. Man kan eksempelvis søke på sanger, artister, programmer og programledere og få en liste over hvilke radiostasjoner som sender dette i nær fremtid. I tillegg kan man lagre sine favorittkanaler akkurat som på et tradisjonelt radioapparat, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
P4 blir første kanal ut og tar i bruk systemet allerede i sommer. Digitalradio Norge ønsker å få med absolutt alle som lager radio i Norge, – også de som vurderer å starte nettradio. Selskapet vil i tiden fremover ta kontakt med små og store kanaler for å informere om tjenesten og innby til å delta.
- Vi ser at det er et stort behov for å forenkle radiolytting via nett. Det er overraskende få mennesker som i dag hører radio streamet over internett, selv om de aller fleste har tilgang på pc og mobil. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Torvmark.
Kun 5 prosent av befolkningen lyttet til radio via streaming på Mac/PC i 2012, mens tilsvarende lytting via applikasjoner på mobil utgjorde 2 prosent, ifølge TNS Gallups Radioutstyrsundersøkelse som er gjennomført på vegne av NRK, MTG og SBS.
UK Radioplayer ble opprinnelig utviklet for det britiske radiomarkedet, som er verdens mest radiolyttende land. Spilleren er et samarbeid mellom BBC og de kommersielle kanalene. Bruken av nettradio har økt betraktelig etter at tjenesten ble lansert i 2011. Andelen av radiolyttingen via internett har de siste 12 månedene vokst fra 3,4 prosent til 4,9 prosent (Kilde: Rajar). Utvalget av radiokanaler som er tilgjengelig i et felles brukergrensesnitt har økt stadig siden starten, UK Radioplayer omfatter nå mer enn 320 radiokanaler. Norge blir det første landet utenfor Storbritannia som tar i bruk teknologien.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt