Radiostasjonene kan ha mye glede av Twitter. Det mener Dan Biddle, som er Head of Broadcast Partnerships, Twitter UK. Under Radiodays Europe sa han
blant annet at radiostasjonene via Twitter kan nå lyttere som ikke hører på radioen.
Det han sikter til er hva folk "snakker om" på Twitter. Dersom folk snakker om det som skjer på radioen vil man også nå mange som ikke hører på stasjonen, men som
kanskje skrur på når de ser hva folk prater om på Twitter. Han la også fram eksempler fra BBC, der det var tydelig at mange twitter-brukere var engasjert i det som skjedde på radioen.
Man kan også si at Twitter er i en konkurranse-situasjon med radio, ettersom de store nyhetene nå gjerne kommer først på sosiale medier som Twitter. På den annen side kan
radioens journalister og programledere veldig kjapt plukke opp hva lytterne prater om ved å følge med på Twitter.
Han hadde også et mer konkret eksempel på hvordan radio og Twitter kan samarbeide. Talksport, en sportstasjon i UK har nå en egen
radioplayer på Twitter og bruker den aktivt, spesiellt i forhold til lyttere som ikke kan høre på de analoge sendingene.
Biddle mente også at radio var det første sosiale medium, lenge før Twitter. Innringingingsprogram har eksistert så lenge radio har vært på lufta, og er mye av det samme
prinsippet. I gamle dager sendte folk brev til radiostasjonen som ble lest opp, så kom epost og tekstmeldinger. Nå har Twitter og Facebook overtatt.
I Januar fikk BBC Radio1 74 000 tekstmeldinger fra sine lyttere, men de fikk 273 000 tweets, fortalte Biddle. Han poengterte også at mens mange tekstmeldinger aldri blir lest
og mange innringere aldri kommer på lufta, blir alle Tweets liggende på Twitter, selv om de ikke blir opplest på lufta.
Radionytt.no er Media Partner på Radiodays Europe og følger konferansen på web, Facebook og Twitter
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt