NRJ har i løpet av de siste tre årene kapret stadig nye lyttere i sitt hjemland Frankrike. Siden 2010 har
NRJ fått en million flere lyttere daglig og har i perioder vært landets største radiokanal, så vidt foran fullservice-kanalen RTL. Det kom fram under Radiodays Europe i dag.
Suksessformelen er tilsynelatende å gjøre akkurat det samme som de har gjort siden starten i 1981, altså lage en renspikket hitradio for unge lyttere. I stedet for å forandre
formatet fordi alt annet i verden forandrer seg, har NRJ satset på å rendyrke hitformatet ved å først ute med ny musikk og snakke om og med superstjernene.
Morgan Serrano, Director NRJ Group hjulpet av Gaël Sanquer og Olaf Hopp presenterte på konferansen noe av hemmeligheten bak NRJ`s suksess.
De mener det er fem nøkler til suksess og den første er en aggressiv musikkstrategi, rett og slett fordi musikken er det viktigste radioen driver med. For NRJ er det viktig å være først ute med ny musikk.
De andre nøklene er fokus på morgen og kvelds-showet. Den mest populære programlederen i NRJ Frankrike har 1,4 millioner fans på Facebook, ble det fortalt.
Det bragte oss over nøkkel nr. 3 for NRJ, nemlig en heftig tilstedeværelse på sosiale medier.
De to siste nøklene går på promotering. Det er viktig for NRJ med kreativ intern markedsføring, for eksempel spennende jingler og promoer.
Og når det gjelder ekstern markedsføring, dro NRJ-ledelsen fram arrangementer som NRJ Music Awards og NRJ in The Park.
NRJ er nå i 15 land, inkludert Norge og Sverige. De er ikke bare i Europa, men du finner også NRJ i blant annet Libanon og Canada. Det er stort sett det
samme konseptet overalt, men med lokale tilpasninger. NRJ er nå verdens største internasjonale radiobrand. De startet altså som en frivillig ungdomsradio i 1981. Først i 1984 ble det lov
å sende reklame på fransk radio.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt