Nå har vi ingen konkrete tall å vise tall, men av alle de foredragene radionytt.no var på under Radiodays Europe 2013, var det et foredrag som
klart skilte seg ut når gjaldt antall tilhørere. Sesjonen om Spotify - Friend or Foe samlet flere hundre tilhørere og de gjorde ikke noe dumt valg!
Ross Adams fra Spotify mente ikke overraskende at Radio og Spotify burde være gode venner, men han innrømmet også et visst konkurranseaspekt. Det gjaldt først og fremst at Spotify selger
radioreklame. På den annen side mente han at mange radiostasjoner har mye å hente på å samarbeide med Spotify
Adams forsøkte blant annet å tilbakevise rykter om at Spotify stjeler lyttere fra tradisjonell radio ved å vise til undersøkelser fra Storbritannia
som viser at 16 % Spotifys brukere ikke hører på kommersiell radio. Han kunne samtidig fortelle at 1 av 3 svensker bruker Spotify og halvparten av dem betaler for det.
Han viste også til eksempler fra radiostasjoner som har lagt ut sine playlister på Spotify, som dermed tiltrekker seg nye lyttere som
kanskje finner musikken interessant. Han snakket også varmt om at brukerne, altså lytterne, trenger noen som kan guide dem i jungelen av musikk. Han kaller det recommondations, men det er omtrent samme funksjon som en programleder har på radio.
Spotify er et svensk selskap men har nå 24 millioner brukere i 20 land, deriblant Norge. De har så langt betalt 500 millioner dollar tilbake til artistene og plateselskapene for musikkrettigheter.
Samtidig har ulovlig nedlasting av musikk blitt redusert med 25 % ( tallet gjelder Sverige siden Spotify startet der ). De er også lansert i USA, men er små der i forhold til Pandora, som er vesentlig eldre.
I den samme sesjonen var også Larry Edison fra Edison Research i USA. Han kunne fortelle at Pandora er overlegen stor i det amerikanske markedet for music streaming. Faktisk hadde
de gjort undersøkelser som viste at i mange byer var Pandora større enn de tradisjonelle radiostasjonene. Han kunne også fortelle at amerikansk radio anså Pandora som en stor fiende.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt