I forrige uke var det Radiodays Europe 2013 som sto i fokus. I etterkant har jeg gjort meg opp noen tanker om
fremtiden til radio og de er både positive og negative, derfor Tjaa til Radio!
La meg først gratulere arrangørene av Radiodays Europe med et generellt godt radioevent. Over 1100 radiofolk samlet er i seg et kvalitets-stempel! Det var mange interessante foredrag, selv
hadde jeg mest sansen for de som var litt annerledes, som Spotify, Twitter etc.. Det beste med en slik konferanse er dog at man får møte radiofolk fra mange land.
Det som trakk litt ned var været. Det var kanskje ikke noe sjakktrekk å arrangere velkomstkvelden i en kald kirke i minusgrader, men arrangørene kan vel neppe lastes for været! En annen ting
er at konferansen faktisk begynner å bli litt for stor, m.a.o litt vel mye folk. Det faglige innholdet var etter min mening generellt av høy kvalitet, men som en jeg snakket med: - det manglet en wow-faktor!
Hvis jeg får komme med ønske om tema for neste års RDE, så måtte det være å høre mer fra lytterne!
Så til radioens fremtid. På en konferanse som Radiodays Europe har det en tendens til å bli litt Hallelujah! Alle som er med er positive til radio og det i seg selv er
inspirerende og bra for radioens fremtid. Men, etter to dager med mange foredrag var jeg likevel ikke helt overbevist om at radioens fremtid bader i sollys, det er mange utfordringer!
Men, det kommer også an hvordan man definerer radio. Er f.eks Spotify Radio? Spotifys markedsmodell er musikken lytteren vil når de vil,
og man bør merke seg at mange er faktisk villige til å betale for dette ( og slippe å høre reklame ). Samtidig ble det påpekt at det å tilby
millioner av låter faktisk er litt kjedelig. Spotify antydet at de nå vil satse mer på anbefalinger og moderatorer. Ligner det på noe du kjenner? (svar: radio)
Jeg tenker at radio kanskje har en kjempemulighet her, hvis man kan kombinere Spotifys fleksibilitet på musikk og radioens ekspertise på musikk og personligheter. I tillegg kan jo radioen tilby langt mer
musikk-relatert stoff. Kanskje man i fremtiden kan gi lytteren en reell mulighet til å velge ikke bare musikkstil, men også hvor mye og hva slags nyheter og hva slags annet innhold
de måtte ønske å høre på?
Det var mange på Radiodays Europe som snakket om DAB denne gangen. Nederland var mest tydelig og vil satse stort på DAB i løpet av dette året. Andre snakket også varmt om at nå kommer DAB. På den annen side kom det også fram
at ikke alle hadde like stor tro på at det var riktig strategi. Jeg ble sittende med inntrykk av at flere mente at DAB var den eneste muligheten for å få digitalisert radioen.
Det som derimot virket helt klart og ble trukket fram av flere: i fremtiden må radioene bli enda bedre. Troverdighet og personligheter er to nøkkelord. Dette er
egentlig ikke noe nytt, men blir enda viktigere etter hvert som det blir stadig mer konkurranse om lytternes oppmerksomhet.
Så var det det men pengene da, annonsørene som var på RDE syntes alle at radio er et bra reklame-medium, men det er ikke sexy nok! Med det mente de at digitale medier nå fremstår som mye mer spennende, med flere muligheter for
kreativitet og ikke minst tilbakemeldinger. Derfor velger annonsørene digitale medier, ikke fordi de nødvendigvis gir bedre oppmerksomhet, men fordi de føler at det er mer spennende. En annen ting er at det gir tilbakemelding umiddelbart, mens
man på radio må vente i ukesvis eller månedsvis før man får vite hvor mange som hørte på reklamen. Noe å tenke på!
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt