Et økende antall nordmenn hører radio digitalt, melder Digitalradio Norge. 34 prosent av lytterne hører via digitale plattformer hver eneste dag, i følge en måling fra første kvartal 2013. Tilsvarende tall var 31 prosent i fjerde kvartal 2012, i følge TNS Gallup som utfører målingen på vegne av Digitalradio Norge. Målingen viser for første gang hvordan den digitale lyttingen fordeler seg på de ulike plattformene.
- Det er gledelig å se at andelen øker og dette gir oss trygghet på at vi har en god prosess. En kvartalsvis vekst på 3 prosentpoeng viser at vi er i rute. Tallene vitner ikke minst om en stor og økende interesse for digitalradio og vi oppfatter at nordmenn ser fordelene med radio som digitalt medium, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Digitalradioundersøkelsen gjennomføres løpende og måler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011.
34 prosent av radiolytterne tilsvarer om lag 1,05 millioner nordmenn, som hver dag hører radio digitalt.
<
For første gang måles det også hvordan digitalandelen fordeler seg mellom de ulike plattformene, da det nå foreligger et statistisk utvalg som er bredt nok til å gi et representativt bilde. Av de 1,05 millioner digitale lytterne er det 28 prosent som hører radio via DAB-radioer (som kjøkkenradio og lignende), 21 prosent hører via digitale TV-mottager og 17 prosent via PC/Mac. Tilvarende tall på mobilapplikasjoner utgjør 9 prosent. Lytting i bil via DAB utgjør 9 prosent. Øvrige digitale lytteformer utgjør 17 prosent.
- Vi er glad for bredden i lytter-plattformene, som viser at folk finner sitt radiotilbud på mange ulike måter. Det i seg selv er en styrke for radio. Vi ser også at kringkasting fremdeles er ryggraden i folks bruk av radio, sier Torvmark.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt