Den canadiske allmennkringkasteren CBC får tillatelse til å begynne med prøvesendinger av reklame på to av sine
radiostasjoner. CBC tilsvarer NRK i Norge og har ikke hatt reklame på siden radiokanaler siden 1974, men TV-kanalene er delvis reklamefinansiert.
Mediemyndighetene CRTC har godkjent et prøveprosjekt der kanalene CBC Radio 2 og Espace Musique får sende nasjonal reklame.
Annonsene vil bli introdusert gradvis og tillatelsen er gitt for tre år, med maksimum fire minutter reklame pr. time, melder Radio Intelligence.
For å få lov til å fortsette å sende reklame må CBC dokumentere at dette ikke har hatt vesentlig negativ effekt på radioreklame-markedet, og
ikke minst at lytterne ikke har blitt unødvendig forstyrret av reklamepausene.
CBC har fem radiokanaler, tre på engelsk og to på fransk. Det er en engelsk og en fransk kanal som nå får lov til å prøvesende reklame.
Begge kanalene har en blanding av diverse musikkprogrammer og programmer om kunst og kultur, på hvert sitt språk.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt