Alle kringkastere som ikke tidligere har registrert seg, eller som ikke er omfattet av en konsesjonsordning, må registrere seg hos Medietilsynet. Dersom en kringkaster tilbyr innholdet sitt gjennom flere sendemåter vil man være pliktig til å registrere hver enkelt løsning.
Dette følger av lov om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester (kringkastingsloven) § 2-1 tredje ledd, revidert med virkning fra 1. januar 2013, opplyser Medietilsynet.
Med kringkasting menes utsending av tale, musikk, og lignende via elektroniske kommunikasjonsnett, som er ment eller egnet til å ses eller høres direkte og samtidig av allmennheten. Dette fremgår av definisjonen i kringkastingsloven § 1-1.
De som skal registreres er kringkastere av radio og tv. Dette gjelder uavhengig av sendemåte, eksempelvis via internett og kabel. De som tidligere er registrert eller omfattet av en konsesjonsordning behøver ikke å registrere seg. Tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester er heller ikke registreringspliktige.
Dersom en kringkaster tilbyr innholdet sitt gjennom flere sendemåter vil man være pliktig til å registrere hver enkelt løsning. For eksempel vil en kringkaster med radiosendinger på FM-nettet og internett, være pliktig til å registrere sendingene på internett. Sendingene på FM-nettet vil derimot ikke være registreringspliktige, da disse allerede er registrert gjennom den gjeldende konsesjonsordningen for FM-nettet.
Innenfor ett skjema skal det bare registreres én måte å kringkaste på, men kringkasteren kan registrere flere kanaler. Dette innebærer at dersom en kringkaster benytter flere kanaler innenfor samme sendemåte kan disse registreres på samme skjema. Eksempelvis vil en kringkaster som har tre forskjellige kanaler, som sendes på både DAB+, FM-nettet og over internett, være pliktig til å registrere sendingene på internett, men man kan registrere de tre forskjellige kanalene på det samme skjemaet.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt