Her er et utdrag av lyttertallene for Sverige i uke 31 og for Stockholm i 2. kvartal. Tallene er publisert av TNS Sifo:
RIKS-KANALENE
Sveriges Radio dominerer i Svensk radio, som NRK i Norge. SR P4, lokalradiokanalen, er den desidert største med en markedsandel på 53,3 % i uke 31. Men, det er vesentlig mindre enn i uke 14, da P4 oppnådde en markedsandel på 57,1.
SR P1 er nr. 2 i Sverige med 14,7 % i uke 31 mot 11,7 i uke 14. SR P3 er jevn med 9,7 % (9,9). Mix Megapol er det største kommersielle nettverket og øker til 7,8 % markedsandel i uke 31, mot 7,1 i uke 14. Rix Fm er derimot helt stabil på 4,7 %. NRJ går litt fram til 3,0 % (2,8)
STOCKHOLM, LOKALRADIO
Både Mix Megapol og Rix Fm gikk litt ned i andre kvartal, men forskjellen mellom dem krymper. Mix Megapol hadde en daglig oppslutning på 6,1 % (6,4 % i Q1), mens Rix Fm
hadde en oppslutning på 5,8 (5,9).
NRJ har gått forbi The Voice og kaprer tredjeplassen med 4,8 % (4,5) mot The Voice 4,5 %(4,7). Lugna Favoriter har 4,3 % (4,1), Bandit Rock 3,4 (3,9) og ligger dermed bak både Rockklassiker 3,5 % (3,4) og Vinyl 3,5 % (3,7)
Det har vært store forandringer i den svenske radiobransjen, både for stasjonene og ikke minst for målingene av lyttertall.
Rikskanalene i Sverige måles nå i PPM, som i Norge, mens lokalradioene fortsatt måles med telefonundersøkelser, CATI. Samtidig har NRJ blitt lansert og relansert over nesten hele Sverige.
Les mer: Sverige og Stockholm, 1 kvartal 2013
Kilde: TNS Sifo
|
|