1,12 millioner nordmenn over 15 år hører digital radio hver dag. Det viser tall som TNS Gallup har utarbeidet for Digitalradio Norge.
Antall lyttere som er innom en digital plattform ble målt til å være 36 prosent i andre kvartal, mot 34 prosent i første kvartal.
FM-bruken er lavere enn noensinne og har sunket med 7 prosentpoeng siden Digitaradioundersøkelsen første gang ble gjennomført i fjor høst. 64 prosent av lytterne bruker utelukkende FM.
Digital radiolytting foregår på flere ulike plattformer og apparater. Undersøkelsen samler lyttingen i tre hovedkategoerier; DAB-radio, internett og digital-tv. Internett favner lytting via PC/MAC, nettbrett og mobiltelefon og utgjør en akkumulert andel på 14 prosent.
De ulike plattformene med DAB-radio har størst oppslutning med 18 prosent av de digitale lytterne. DAB økte mest i andre kvartal – opp 2 prosentpoeng fra forrige kvartal.
11 prosent hører radio via menyen på TV-apparatet, en vekst på 1 prosentpoeng fra forrige kvartal.
- Vi er glad for å se en jevn økning i lyttertallene. Stadig flere nordmenn har tilgang til digitale radiosignaler og får det fortløpende. Det bygges digitalt radionett med høyt tempo og utbyggingen ble trappet kraftig opp i andre kvartal da det ble satt opp et hundretalls nye og oppgradert sendere over hele landet, sier kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup.
- Målingen speiler folks lyttervaner og viser at mange hører radio via flere typer digitale apparater. Det er å verdt å merke seg at veksten er størst for kringkastet lyd via DAB. Kringkasting har alltid vært og vil i overskuelig fremtid utgjøre ryggraden i norsk radiodistribusjon, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt