- Ryktene om radioens død er sterk overdrevet nettopp fordi radioen til de grader er til stede hjemme hos folk.
Det sa Bernhard Steeen i SBS Radio under den store radiosjefdebatten på Radiodager 2013 i dag.
Han var optimist med tanke på fremtiden, men poengterte at radiostasjonene må forholde seg til alt som skjer når det gjelder utvikling.
- De mediene som ikke er god på innhold i fremtiden kommer til å dø, sa Steen.
P4-sjef Kalle Lisberg er også optimist på radioens vegne, men var blant opptatt av NRK`s rolle. - Kommersiell radio er viktig for mangfoldet i Norge,
sa Lisberg. Han mente at det at NRK lanserer nye kanaler og satser på den kommersielle målgruppen er en trussel for P4.
Lisberg sa blant annet at det virker som NRK har lyttertall som eneste parameter og at de måler seg primært i
lyttergruppen 20 til 50 år, som er den viktigste målgruppen for de kommersielle kanalene. Og mente at NRK burde ha hovedfokus på
det som ikke er kommersiellt lønnsomt.
NRK`s Marius Lillelien mente derimot at NRK ikke var noen trussel mot de kommersielle kanalene og understreket sitt poeng med at radiobransjen i
USA har de samme utfordringene som de kommersielle kanalene i Norge, selv om man i USA ikke har noen sterk allmennkringkaster.
Lillelien kunne også fortelle at NRK starter en Indierock-kanal over nyttår, og glemte selvsagt heller ikke å
nevne at NRK starter en ny kanal om bare
to uker, med en målgruppe han beskrev som 55+
Tove Kristin Blomseth, leder i lokalradioforbundet var opptatt av at lokalradioene ikke hadde ressurser til å bli med på
den digitale utviklingen, og mente at lokalradioene bidrar til mangfold og var et viktig tillegg til de store kanalene
Lisberg kommenterte at lokalradioene også var et viktig talentfabrikk for de store kanalene. Blomseth fikk forøvrig også støtte
fra de andre aktørene på at lokalradioene burde komme inn under ordningen med pressestøtte.
Radiosjefdebatten var en del av åpningsdagen for Radiodager 2013 i Oslo. Mellom 100 og 150 radiofolk var tilstede under debatten.
Radiodager fortsetter i morgen, med blant annet utdelingen av årets radiopriser, Prix Radio.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt