Digital radiolytting hadde en sterk vekst mot slutten av året. Nå er 40 prosent av all radiolytting i Norge
digital. Økningen er på 4 prosentpoeng fra forrige kvartal, oppgir Digitalradio Norge i en pressemelding.
- Økningen tyder på at stadig flere oppdager at det er et større tilbud av radiokanaler på digital radio. Det er selvfølgelig veldig
hyggelig å se, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge.
Den største lytterveksten er registrert i Nord Norge, der digital lytting har økt fra 27 prosent til 42 prosent på ett kvartal.
Lytterandelen har økt gjennom hele året. På samme tidspunkt i fjor var den digital lyttingen på 31 prosent.
- Hvis lytterveksten fortsetter i omtrent samme tempo er det realistisk å oppnå en digital lytterandel på 50 prosent i løpet av 2014.
Dette er en av forutsetningene for at FM-nettet skal kunne slukkes i 2017, sier Hagerup. Digitalradioundersøkelsen gjennomføres løpende av
TNS Gallup på vegne av Digitalradio Norge.
Målingen er gjort i samme kvartal som NRK lanserte DAB-kanalen NRK P1+, og gir en god indikasjon på at NRK P1+ har slått godt an. Men det
endelig bildet av P1+-lyttingen får man ikke før neste kvartal.
- Undersøkelsen er basert på intervjuer i perioden juli til desember 2013. Først når man har tallene fra første kvartal 2014 vil alle
tall som vedrører lansering av kanalen være hentet inn, det er også først da man vil se effekten fra julesalget, sier Hagerup.
Den største lytterveksten er registrert i aldersgruppen 60+ som har økt lytting fra 31 til 37 prosent.
Undersøkelsen kartlegger også hvor mange DAB-radioer som finnes i norske husstander, og viser nå en andel på 39 prosent. Dette tilsvarer omlag
1,46 millioner radioapparater, og utgjør en vekst fra forrige kvartal da tilsvarende andel var 1,12 millioner apparater. Drøyt 360 000 av disse
er bilradioer.
Digitalradioundersøkelsen er den offisielle målingen av digital radiolytting i forbindelse med digitaliseringen av norsk radio. Undersøkelsen
gjennomføres løpende og måler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011.
Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttertallene på radio.
Digital radio er DAB, nettbasert radio og lytting via tv. DAB brukes av 23 % av de daglige radiolytterne,
internett av 13 % og 10 % bruker digitalt tv.* Noen respondenter oppgir å lytte til flere plattformer, å fjerne dobbeltdekningen
gir en akkumulert digital lytterandel på 40 prosent.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt