Ikke overraskende vant NRK mange lyttere på sine OL-sendinger. Nå har TNS Gallup offentliggjort PPM-tallene for
OL-ukene og her går det mer konkret fram hvor stor nedgangen har vært for de andre kanalene.
NRK P1 hadde i uke 8 en markedsandel på 51,0 % og uka før 49,5 %. Dette er de to OL-ukene. De to ukene før det var markedsandelen 45.0 og 45.7 %.
Målt i antall lyttere hadde P1 i OL-ukene 1,85 og 1,86 millioner lyttere daglig mot 1,63 og 1.68 i ukene før.
Lyttertallene er lagt om i år, slik at NRK`s nisjekanaler er i en egen post, NRK Andre. Dessverre er det for få data i
denne posten til å si noe om OL-effekten, men NRK Andre hadde en markedsandel i OL-ukene på 8,5 og 8,9 %. Dette inkluderer NRK Sport.
For de kommersielle var OL en nedtur. P4 hadde i uke 8 en markedsandel på 17,3 % og uka før 17,9. I ukene før OL begynte hadde
P4 en andel på 19,2 og 19,5 %.
Radio Norge hadde en lignende nedtur, med 8.8 % markedsandel i uke 8 og 9,6 uka før. I ukene før OL klarte Radio Norge
en markedsandel på 10.9 og 10.6 %. Nedgangen er markert, men samtidig viser tallene at ikke alle lytterne var opptatt av OL.
Også NRKs egne kanaler P2 og P3 gikk litt ned under OL, mens tallene er litt mer blandet for lokalradioene. Storbyradioen gikk faktisk oppover
mens P5 holdt seg stabile. NRJ, som lenge har vært størst blant de lokale, tapte såpass mye andeler at i uke 8 var faktisk Storbyradioen størst.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt