Lytting i bil har alltid vært viktig for radiostasjonene og fortsatt er radio ganske alene om være
underholdning og nyttig informasjon for billister i farten. Men, det forandrer seg nå hurtig.
Det siste året har mange bilprodusenter satt inn store ressurser i å utvikle digitale dashboard i bilen, forteller Fred Jacobs, fra
Jacobs Media i USA. Han holdt et foredrag på Radiodays Europe, sammen med Michael Hill fra Radioplayer UK, med tittelen "Radio in Car: Under attack".
Det de to hadde å fortelle var til tider svært dramatisk og de mente at man nå ser begynnelsen av en revolusjon innen bilradio og underholdning i bil.
Flere og flere bilprodusenter inkluderer underholdningssentre i bilen, integrert med blant tjenester som Spotify, Youtube, Facebook og internettradio.
Alle Foto: Conor McCabe Photography.
I fremtidens biler vil sjåføren og passasjerene ha et hav av muligheter. Tradisjonell radio som FM/AM og i denne sammenheng DABradio vil også være med i pakken, men det blir bare
en av mange muligheter. En utfordring er at mange av datafolkene som jobber med dette anser tradisjonell radio som både kjedelig og komplisert, foralte Hill.
På den annen side var lyttere som hadde testet disse nye digitale dashboardene relativt positive til god gammeldags radio. Hill og Jacobs spilte av en film med intervjuer av testpersoner, og flere
sa at de ofte hørte på radio. En nevnte at på korte turer var radio det han foretrakk fordi de andre tjenestene tok så lang tid å få i gang. Andre nevnte at de særlig hørte på radio om morgenen og for trafikkinformasjon.
Både Hill og Jacobs mente at radio på ingen måte er død i bilen, men at det blir visse utfordringer i tiden som kommer. Blant annet trenger man et felles initiativ overfor bilprodusentene og bilforretningene, slik at
radio ikke forsvinner fra tankegangen.
I bakgrunnen går det rykter om at Apple har et prosjekt de kaller Car Play, som visstnok skal være rettet mot bilradiomarkedet.
RADIONYTT.NO ER PÅ PLASS I DUBLIN OG DEKKER RADIODAYS EUROPE 2014 PÅ WEB, TWITTER OG FACEBOOK!
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt