- Itunes Radio har potensiale til å forandre alt. Det mener Larry Rosin fra Edison Resarch, som
fortalte om Itunes Radio på Radiodays Europe i Dublin i mars.
Itunes Radio ble lansert i USA i september 2013, men har allerede etter få måneder blitt en av de mest brukte radiotjenestene.
Den er nummer tre på månedelig bruk, etter Pandora, som har vært på markedet i årevis og Iheart Radio, som Clear Channel står bak.
Noe av grunnen til at Itunes Radio er blitt populært er fordi den er lett tilgjengelig, forteller Rosin, og peker på at den
kommer med Itunes og at man kan kjøpe musikk direkte fra Itunes i den samme applikasjonen.
Itunes Radio ligner på tjenester som Spotify, som også er en nykommer i det amerikanske markedet. Det betyr at man kan i tillegg til
å velge musikk også lage sine egne kanaler, det vil si at Itunes Radio velger ut artister den tror du liker utfra det du forteller at du liker.
Det går rykter om at Itunes Radio vil lansere en betalingsløsning i løpet av få måneder, forteller Rosin. Ubekreftede rykter forteller
også at de planlegger redaksjonellt innhold, som nyheter.
- Mange som bruker slike tjenester har vanskelig for å gå tilbake til tradisjonell FM/AM-radio, sa Rosin på Radiodays Europe. I en undersøkelse
svarer 18 % at de nå hører på tjenester som Pandora og Itunes Radio i stedet for FM-radio (mrk: Det er ikke DAB-radio i USA).
På den annen side øker slike tjenester lyttingen generellt. 40 % av all lytting på Itunes Radio er ny lytting, ifølge
Edison Research. Den kommersielle biten er også interessant, ettersom 45 % av lytterne forteller at de også har kjøpt musikk via Itunes, etter å ha hørt en sang på Itunes Radio.
En morsom, men potensiell viktig anekdote er hva lytterne faktisk tenker rundt slike produkter. Rosin fortalte at under
intervjuer av lyttere har folk sagt blant annet: "Itunes Radio er tilgjengelig overalt, det er ikke FM-radio". Rosin forklarer dette med at
unge mennesker har et helt annet forhold til radio enn foreldre-generasjonen. De unge ser på FM-radio som en boks på kjøkkenet de ikke kan ta med seg.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt