Påskeuka er alltid en spesiell uke for radiokanalene, og ikke overraskende er det NRK P1 som
tjener mest på at folk drar på påskeferie. NRK P1 hadde en oppgang i markedsandel på 2,7 prosentpoeng sammenlignet med uka før
og endte på 49,6 % andel i uke 16, ifølge PPM-tallene fra TNS Gallup.
Noe mer overraskende er det at Radio Norge også gjorde det relativt bra i påsken. De gikk også opp men ikke med så mye som
P1. Men, en oppgang på 0,3 prosentpoeng fra uka før ga en markedsandel på 12,1 % i uke 16.
Da faller det naturlig at det var P4 som mistet andeler i påskeuka, de gikk ned 1,5 prosentpoeng til 17,8 % andel.
Det er den minste avstanden som er målt mellom de to kanalene så langt i år. I påsken i fjor hadde både P4 og Radio Norge en nedgang, mens P1 gikk opp.
En annen stasjon som gjorde det bra i påsken var NRK P3, som økte sin markedsandel med 0,7 prosentpoeng til 7,6 %. P2 tapte masse fra 4,5 til 3,5 og
øvrige NRK-kanaler gikk også tilbake fra 7,5 til 6,8. På lokalradiosiden var det mer jevnt, med en tilbakegang for Storbyradioen og NRJ og en liten framgang for P5.
Det er når man ser på faktisk antall lyttere at man virkelig ser at påskeuka ikke er noe vanlig radiouke. Det var 2,873 millioner radiolyttere i uke 16, mot
3,136 uka før. Rundt 10 % av lytterne forsvinner altså helt på påskeferie. Det gjør at, i faktiske tall, mister alle stasjoner lyttere, men P1 mister færrest.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt