Aldri har avstanden vært mindre mellom de to kommersielle riks-kanalene. Ifølge ferske tall
fra TNS Gallup hadde Radio Norge en markedsandel på 13,1 % i uke 22, mens P4 hadde en markedsandel på 17,4 %. En gjennomgang radionytt.no har foretatt
viser at kanalene aldri før har vært så nærme hverandre på PPM-tallene.
Statistisk sett kan en slik uke være et unntak, men den langsiktige trenden peker i samme retning. For
et år siden var avstanden mellom de to generellt 1:2 i P4`s favør. I de siste ukene har P4 ligger rundt 19 %, mens Radio Norge ikke har vært under 11 % i noen uke.
Dette betyr uansett hvordan man vil tolke tallene at konkuransen mellom de to store kommersielle hardner til.
NRK P1 er fortsatt landets største radiokanal, med en markedsandel på 45,9 %, mens NRK P2 har 4,6 %. NRK P3 har 7,5 % av lyttingen i Norge og det
er nøyaktig den samme andelen som NRK`s andre kanaler. Legg merke til at NRK-tallene er intern endret og kan ikke sammenlignes med tidligere tall, men den samlede lyttingen for
NRK er den samme posten som tidligere.
På lokalradiofronten gjør også SBS Radio det relativt bra, med 1,5 % markedsandel. Det er det samme som NRJ, men et stykke foran P5 på 1,0 %. Det er den beste uka
på lenge for Storbyradioen, mens det er mer på det jevne for de andre lokale nettverkene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt