Sommeren er en spesiell tid for radio, med folk på farten og derav endrede lyttervaner. Radionytt.no har sett på PPM-tallene for ukene
27 - 31 og avslører her hvem som vinner og taper om sommeren.
Man kan godt si at alle taper, for den totale radiolyttingen går kraftig ned om sommeren. Mens, 70 % av befolkningen hørte på radio daglig før sommeren, var det under 60 %
som gjorde det samme i uke 28,29 og 30, altså midt i fellesferien. Uke 29 var dårligst med 59,3 % oppslutning.
Relativt sett ser det ut til å være P4 som mister flest lyttere om sommeren. I den dårligste uka, uke 30, var P4 nede i 17,0 % oppslutning, mot 22,6 % i uke 25. Uka før, altså uke 29,
var forskjellen mellom P4 og Radio Norge enda mindre enn den var på sitt laveste før sommeren. P4: 17,5 og Radio Norge 14,3 %
Målt i antall lyttere er det NRK P1 som taper flest lyttere, med en nedgang fra 37,8 før sommeren og ned til 32,0 i den
dårligste uka, uke 29.
Siden alle tall går nedover er det vanskelig å peke ut en vinner, men NRK P3 ser ut til å relativt trofaste lyttere også om sommeren. De mister bare 100 000 daglige lyttere fra ukene før
sommerferien startet.
Ser man derimot på markedsandeler så er bildet annerledes. NRK P1 går opp om sommeren og den beste uka var uke 28 med 51,0 % markedsandel, noen prosentpoeng høyere enn ukene før.
NRK P2 går både ned og opp, men det kan se ut som markedsandelen i noen uker på sommeren faktisk peker opp for P2.
Markedsandelen til Radio Norge holder seg relativt stabil gjennom sommeren, mens P4 taper andeler i fellesferien.
For P3 og lokalradioene hopper tallene litt opp og ned, men de har generellt litt lavere markedsandel om sommeren.
Konklusjonen er at NRK P1 er både taper og vinner om sommeren. De taper flest antall lyttere, men vinner til gjengjeld størst markedsandel om sommeren.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt